Ευκολάκι ή δυσκολάκι;

το Λιμανάκι (Γρίτσας)

Σήμερα είναι εμπορικό λιμάνι “ειδικού σκοπού” κι ανήκει στο Λιμενικό Ταμείο. Ο ειδικός σκοπός σε λίγο τελειώνει και θα μείνει μόνο η απόφαση του 2013 για δημιουργία εμπορικού λιμανιού. Ο δήμαρχος εξήγγειλε διαβούλευση για την τελική απόφαση, η προϊστορία του θέματος προοιωνίζει “μπερδέματα”…

Συνεδρίαση του Δημοτικού μας Συμβουλίου της 5ης.2.2016, πρώτο της νέας χρονιάς.

Πριν συζητηθούν τα θέματα της ημερήσιας διάταξης, ο επικεφαλής της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Γιώργος Φαρμάκης, ρωτά τον δήμαρχο Κωνσταντίνο Δημόπουλο για τις προθέσεις της διοίκησης σχετικά με το λιμάνι της Γρίτσας. Αφορμή για την ερώτηση το γεγονός ότι η μεταφορά αδρανών υλικών από τη ΔΕΑΔΟ προς τη Θεσσαλονίκη ολοκληρώνεται στους επόμενους μήνες, από την κατασκευάστρια κοινοπραξία του διαδρόμου προσθαπογείωσης.

Ο δήμαρχος εξηγεί ότι υπάρχει ήδη καταγραφή απόψεων των εμπλεκομένων που θα ολοκληρωθεί στο διάστημα ενός μήνα περίπου και θα συμπεριλάβει εμπλεκόμενους και υπηρεσίες. Και θεωρεί χρήσιμο να υπάρξουν και γραπτές προτάσεις των δημοτικών παρατάξεων για το θέμα.

 

Αυτό που δεν είναι εμφανές στην συζήτηση μεταξύ Δημόπουλου και Φαρμάκη είναι ποιες είναι οι διαθέσεις της διοίκησης, δυόμιση χρόνια μετά την απόφαση που είχε πάρει το Δημοτικό Συμβούλιο το 2013, υπέρ δημιουργίας εμπορικού λιμανιού. Η απόφαση του Οκτωβρίου 2013 ήταν οριακή και είναι υπέρ εμπορικού λιμανιού, όπως ήθελε ο τότε δήμαρχος Γιώργος Παπαθανασίου. Ο σημερινός δήμαρχος απουσίαζε από την τότε συνεδρίαση, όπως και δημοτικοί σύμβουλοι της τότε συμπολίτευσης, ενώ λίγες μέρες νωρίτερα ο πρόεδρος του τότε Δημοτικού Συμβουλίου είχε τοποθετηθεί υπέρ τουριστικού λιμανιού. Είχε υπάρξει και πρόταση να αναβληθεί η συζήτηση του θέματος, μέχρι να διευκρινιστούν φήμες για ενδιαφέρον της ΛΑΡΚΟ να μεταφέρει από τη Γρίτσα υλικά που εξορύσσει σε περιοχές της Μακεδονίας, αποφεύγοντας το ακριβότερο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Την πρόταση Παπαθανασίου για εμπορικό λιμάνι ψήφισε τότε και ο αντιπολιτευόμενος Θανάσης Τσιφοδήμος, ενώ το Εμπορικό Επιμελητήριο και άλλοι τοπικοί παράγοντες του τουρισμού και της πιερικής ΝΔ μάχονταν ήδη για τουριστικό λιμάνι. Ο Γιώργος Φαρμάκης δεν είχε ψηφίσει τότε υπέρ του εμπορικού λιμανιού. Ο κος Κωτούλης που πριν δήλωνε υπέρ του τουριστικού, ψήφισε τελικά υπέρ του εμπορικού.
Το μόνο στοιχείο … πρόγευσης από τη συζήτηση είναι ότι η υπενθύμιση της ανάγκης κατάργησης της τότε απόφασης από το σημερινό Δημοτικό Συμβούλιο γίνεται δεκτή χωρίς τριβές και σε πνεύμα συνεργασίας, από το δήμαρχο. Δεν ξέρουμε και ποια θέση είχε τότε ο Κωνσταντίνος Δημόπουλος, αν και απ’ τα συμφραζόμενα μπορεί να πει κανείς ότι τότε θα ψήφιζε εμπορικό. Ο τότε αντιπολιτευόμενος δημοτικός σύμβουλος και σημερινός αναπληρωτής δήμαρχος Νίκος Λάππας ήθελε τουριστικό. Ο Θανάσης Καλαμπάκας, μετέπειτα παρ’ ολίγον επικεφαλής της παράταξης με την οποία θα κατέβαινε στις τελευταίες εκλογές ο Νίκος Λάππας τασσόταν υπέρ του εμπορικού λιμανιού. Σε ανακοίνωσή του μετά το Δημοτικό Συμβούλιο της 16ης.10.2013, ο σημερινός αναπληρωτής δήμαρχος περιέγραφε τα της θυελλώδους συνεδρίασης και των λεπτομερειών.

 

ΝΙΚΟΣ ΛΑΠΠΑΣ: ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΣΤΟ ΠΟΔΙ ΓΙΑ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΗΣ ΓΡΙΤΣΑΣ

Από τη συνεδρίαση της 16ης Οκτωβρίου 2013

Με μόνο 3 θέματα στην ημερήσια διάταξη πραγματοποιήθηκε η προχθεσινή τακτική συνεδρίαση, η δεύτερη στον μήνα Οκτώβριο, μόλις 15 ημέρες μετά την πρώτη, γεγονός που καταδεικνύει την «πρεμούρα» ορισμένων σχετικά με το θέμα του λιμανιού της Γρίτσας. Πόσο μάλλον όταν τα άλλα 2 θέματα ήταν απλώς διαδικαστικά.

Ζητήσαμε αρχικά εξηγήσεις για τη διαδικασία, καθώς ο τίτλος «Προτάσεις για την ανάπτυξη των λιμένων της Πιερίας» σήκωνε πολλές ερμηνείες κι άφηνε ανοιχτό το ενδεχόμενο ακόμη και λήψης απόφασης. Προειδοποιήσαμε πως σε ανάλογη εξέλιξη θα καταγγείλουμε τη διαδικασία και θα απόσχουμε από την ψηφοφορία. Άλλωστε την πρόσκληση δεν συνόδευε καμία σχετική εισήγηση, αν και στον Δήμο είχε αποσταλεί φάκελος στοιχείων από το Λιμενικό Ταμείο Πιερίας. Πιστεύουμε πως θα’ πρεπε να είχαν ειδοποιηθεί οι παρατάξεις για να μελετήσουν το σχετικό περιεχόμενο. Σε ό,τι μας αφορά λάβαμε αντίγραφο από τη διοίκηση του Λ.Τ., την οποία κι ευχαριστούμε για την άμεση ανταπόκριση.
Επιπλέον στη συνεδρίαση Σεπτεμβρίου, την πρώτη φορά που πληροφορηθήκαμε τις συζητήσεις για μετατροπή του αλιευτικού καταφυγίου της Γρίτσας σε εμπορικό λιμένα, είχε δοθεί η υπόσχεση ότι ο Δήμος μας θα ακούσει τις θέσεις όλων των φορέων της περιοχής προτού εκφράσει επίσημα την άποψή του. Τέτοια διαβούλευση όμως δεν έγινε ποτέ. Επίσης στην προχθεσινή συνεδρίαση δεν κλήθηκαν να συμμετάσχουν οι εμπλεκόμενοι φορείς. Μάλιστα κάποιοι εκπρόσωποι φορέων προσήλθαν στη συνεδρίαση, μόνο όμως όταν πληροφορήθηκαν έκπληκτοι από εμάς τη διεξαγωγή της, όταν μία ημέρα νωρίτερα τους ζητήσαμε τις απόψεις τους για το θέμα.
Εξ αιτίας όλων αυτών ζητήσαμε να έχει η συνεδρίαση χαρακτήρα μόνον ενημερωτικό, να δοθεί ο λόγος και στους φορείς και σε καμία περίπτωση να μη ληφθεί απόφαση. Ζητήσαμε επίσης η λήψη όποιας απόφασης να αναβληθεί μέχρις ότου ξεκινήσει κι ολοκληρωθεί μία σοβαρή διαβούλευση. Χαιρόμαστε που η πρότασή μας βρήκε μιμητές τους 3 παρόντες αντιδημάρχους. Ούτε κι αυτό όμως ήταν αρκετό για να κάμψει την επιμονή του δημάρχου για απόφαση σε εκείνη τη συνεδρίαση. Συμφωνήθηκε να γίνει η συζήτηση με συμμετοχή και των φορέων και να διεξαχθεί πρώτα ψηφοφορία για το αν θα ληφθεί απόφαση εκείνο το βράδυ ή θα αναβληθεί.
Στη συζήτηση που ακολούθησε, ο δήμαρχος τάχθηκε αναφανδόν υπέρ της μετατροπής του αλιευτικού καταφυγίου σε εμπορικό λιμάνι ισχυριζόμενος πως αυτή η μετατροπή μόνο οφέλη θα έχει για τον τόπο, αλλά και για τοπικούς επιχειρηματίες που θα βρουν επιπλέον διέξοδο για τα προϊόντα τους διά θαλάσσης. Παρέλειψε βέβαια να αναφέρει το αίτημα της εταιρείας ΛΑΡΚΟ που επίσης ζητά την λειτουργία εμπορικού λιμένα στη Γρίτσα για να μπορεί να μεταφορτώνει από εκεί ετησίως 200.000 – 300.000 τόνους μεταλλευμάτων (κυρίως λατερίτη). Έτσι μαζί με την Δ.Ε.Α.Δ.Ο. προβλέπεται να είναι οι δύο κύριοι «πυλώνες» της εμπορικής κίνησης. Ωστόσο, ο πρόεδρος της Δ.Ε.Α.Δ.Ο. υποβάθμισε αρκετά τη σημασία ύπαρξης λιμένα για την επιχείρηση ιδιαίτερα από τη στιγμή που θα λήξει η σύμβαση με τη γνωστή κοινοπραξία. Στην πρόταση του δημάρχου υπερθεμάτισαν αρκετοί σύμβουλοι της πλειοψηφίας, αλλά κι ορισμένοι της μειοψηφίας.

Η δική μας θέση, την οποία και διατυπώσαμε, είναι πως:
– Μία από τις ωραιότερες παραλίες της περιοχής έχει ήδη γνωρίσει τις αρνητικές συνέπειες από την κατ’ εξαίρεσιν εμπορική λειτουργία του λιμανιού της Γρίτσας για τη μεταφορά αδρανών υλικών από την κοινοπραξία τα τελευταία χρόνια, ενώ είναι βέβαιο ότι η κατάσταση θα επιδεινωθεί εάν παγιωθεί επισήμως ο εμπορικός χαρακτήρας του λιμανιού.
– Στις απόψεις ότι το «εμπορικό» μπορεί να συνδυάσει και το «τουριστικό», απαντάμε ότι (πλην των νησιών) τουριστικές μαρίνες βρίσκονται συνήθως σε απόσταση αρκετών χιλιομέτρων από εμπορικά λιμάνια, ενώ ένα εμπορικό λιμάνι και μάλιστα με συχνή διακίνηση φορτίων τύπου ΛΑΡΚΟ είναι δεδομένο ότι θα υποβαθμίσει σταδιακά πολλά χιλιόμετρα παραλίας σε μία περιοχή με πολλές τουριστικές μονάδες. Με τέτοια μάλιστα φορτία υπάρχει και κίνδυνος ευρύτερης περιβαλλοντικής καταστροφής.
– Στο ψευτοδίλημμα που ακούστηκε «αν ήταν τουριστικό θα το θέλατε;», απαντάμε ευθαρσώς ότι το λιμάνι πρέπει σε αυτή τη φάση να παραμείνει αλιευτικό καταφύγιο. Το αν και που πρέπει να γίνει στο μέλλον μία τουριστική μαρίνα στην περιοχή μας θα πρέπει να είναι αποτέλεσμα ενός ευρύτερου στρατηγικού σχεδιασμού για τον Δήμο μας που θα καταδείξει ανάγκες και στόχους. Με αποφάσεις στο πόδι δεν έρχεται πραγματική ανάπτυξη στον τόπο.

Ιδιαίτερα αρνητικοί με το ενδεχόμενο κατασκευής εμπορικού λιμένα ήταν κι άλλοι σύμβουλοι της αντιπολίτευσης, αλλά και οι περισσότεροι εκπρόσωποι φορέων που επιχειρηματολόγησαν εναντίον της εξέλιξης αυτής. Παρ’ όλα αυτά στις δύο ψηφοφορίες που ακολούθησαν, με οριακή πλειοψηφία αρχικά υπερψηφίστηκε η λήψη απόφασης και κατόπιν η πρόταση για εμπορικό λιμάνι. Υπενθυμίζουμε ότι η απόφαση αυτή είναι απλώς γνωμοδοτική προς το Λιμενικό Ταμείο. Για αυτό καλούμε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς να δηλώσουν άμεσα γραπτώς τη διαφωνία τους προς τη διοίκηση του Λ.Τ., ώστε να αποτραπεί αυτή η εξέλιξη.

 

Με τιμή,
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΘ. ΛΑΠΠΑΣ
Δημοτικός Σύμβουλος Δίου – Ολύμπου
Επικεφαλής δημ. παράταξης «ΝΕΑ ΑΡΧΗ – ΝΕΑ ΕΛΠΙΔΑ».