Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

‘Ενστικτο, αντί διαλόγου

για το Προεδρικό Διάταγμα για τον Όλυμπο

“να οριστούν τα ορειβατικά μονοπάτια και να υπάρξουν απαγορεύσεις θήρας σε απόσταση ασφαλείας από αυτά”

Ο Κυνηγετικός Σύλλογος Κατερίνης απάντησε σήμερα στο πρόσφατο άρθρο του καθηγητή Φυσικής Αγωγής και πρώην διαχειριστή του καταφυγίου «Κρεββάτια», Βασίλη Μαμούρη, με τίτλο «Πολύ σοβαρό για να χαθεί στα “τοπικά” μας…», με το οποίο πρότεινε τη συνεννόηση όλων των ενδιαφερομένων πλευρών και όλων με οικολογικές ανησυχίες, αλλά χωρίς καμία προκατάληψη και με την υιοθέτηση προτάσεων πραγματικά ειδικών στην αειφορία και την οικολογία.

Στην απάντησή τους, οι κυνηγοί της Κατερίνης κατηγορούν τον κο Μαμούρη για προσβλητικά συκοφαντική διαστρέβλωση της πραγματικότητας και διολισθαίνουν σε απόψεις που προκαλούν έκπληξη για την αυθαίρετη σύνδεσή τους με το …κυνήγι, όπως: «Το κυνήγι δεν είναι δικαίωμα. Είναι κάτι παραπάνω. Είναι ένστικτο. Το οποίο υπάρχει σε όλους τους ανθρώπους, παρά τον εκφυλισμό του είδους μας από τη ζωή πίσω από μία οθόνη με πλαστική τροφή.»

 

Η απάντηση του Κυνηγετικού Συλλόγου Κατερίνης

ΚΥΝΗΓΕΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ

 ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟΝ Κ. ΜΑΜΟΥΡΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΛΥΜΠΟ

Διαβάσαμε πρόσφατα στον ενημερωτικό  ιστότοπο e-pieria.gr τους προβληματισμούς του κ. Μαμούρη σχετικά με το Προεδρικό Διάταγμα για τον Όλυμπο το οποίο καθυστερεί λέει να εκδοθεί.

Ο κ. Μαμούρης κατηγορεί τους κυνηγούς πως υποτιμούμε τη νοημοσύνη του όταν αναφέρουμε πως η κυνηγετική περίοδος δε συμπίπτει με την τουριστική στον Όλυμπο και πως πιέζουμε πολιτικά για τη μη έκδοση του εν λόγω διατάγματος.

Αναγκαζόμαστε επομένως για άλλη μια φορά να αναφέρουμε τα αυτονόητα μιας και κάποιοι επιμένουν να τα αμφισβητούν όπως την επιστήμη και την κοινή λογική.

  1. Στην περιοχή που προβλέπεται να χαρακτηριστεί ως Εθνικό Πάρκο Ολύμπου, απαγορεύεται η άσκηση της θήρας σε ποσοστό της τάξης του 50% , ενώ υπάρχουν περιφερειακά της περιοχής αυτής και άλλες απαγορευμένες για τη θήρα εκτάσεις. Παρόλα αυτά και παρά το γεγονός πως στα μεγάλα υψόμετρα όπου παρατηρείται η μεγαλύτερη επισκεψιμότητα απαγορεύεται η θήρα, κάποιοι αυθαίρετα αποφάσισαν να απαγορεύσουν πλήρως το κυνήγι ακόμη και στη Γ’ Ζώνη του υπό ίδρυση Εθνικού Πάρκου Ολύμπου. Αυτό δε συμβαίνει σε κανένα άλλο Εθνικό Πάρκο της χώρας.
  2. Οι θεωρούμενοι ως ειδικοί επιστήμονες που υποστήριξαν και υποστηρίζουν την ολική απαγόρευση θήρας στον Όλυμπο, παρουσίασαν ως μόνο επιχείρημα το γεγονός πως ο Όλυμπος είναι μικρό βουνό (αν είναι δυνατόν) και δε χωρούν ταυτόχρονα κυνηγοί και ορειβάτες μαζί.

Η άποψη αυτή αποτελεί αβίαστη ομολογία της ανικανότητας όσων την ξεστομίζουν και έχουν θεσμικό ρόλο στη διαχείριση του Ολύμπου σχετικά με τη διαχείριση τόσο του μυθικού βουνού όσο και των ανθρωπίνων δραστηριοτήτων σε αυτό. Είναι γνωστό σε όλους πως όποιος δε μπορεί να διαχειριστεί κάτι, προβαίνει σε ολικές και αυθαίρετες απαγορεύσεις οι οποίες παντού και πάντα ευνοούν τους παράνομους (εν προκειμένω τους λαθροθήρες που θα κάνουν πάρτι με μία τέτοια εξέλιξη στον Όλυμπο, εκτός αν ζωστεί ο κ. Μαμούρης τα πυρομαχικά του και καταστείλει τη λαθροθηρία).

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτού του τύπου απαγορεύσεων είναι οι γνωστές πινακίδες τα  που γράφουν «απαγορεύεται η ρίψη μπαζών» και από πίσω τους έχουν σωρό τα μπάζα. Αυτό θέλετε να γίνει στον Όλυμπο;

  1. Σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες μελέτες και συγκεκριμένα με το Ειδικό Διαχειριστικό Σχέδιο για τον Όλυμπο (2012), η τουριστική περίοδος στον Όλυμπο ξεκινά το Μάιο και ολοκληρώνεται το Σεπτέμβριο. Οι επιστήμονες που εκπόνησαν την παραπάνω μελέτη έδειξαν στις σχετικές συναντήσεις συγκεκριμένα γραφήματα από τα οποία προέκυπτε πως η συντριπτική πλειοψηφία των επισκεπτών του Ολύμπου, επισκέπτεται την περιοχή στη διάρκεια των παραπάνω μηνών. Αυτό δε σημαίνει φυσικά πως δεν υπάρχει επισκεψιμότητα στον Όλυμπο τους υπόλοιπους μήνες. Ποτέ δεν είπαμε κάτι τέτοιο.
  2. Χρησιμοποιήσαμε στην τεκμηρίωση των θέσεών μας σε κάθε σχετική διαβούλευση τα παραπάνω στοιχεία, μόνο και μόνο ως επιχείρημα στην αντιεπιστημονική, αντικοινωνική και αντιδημοκρατική προσέγγιση του στυλ «δε χωράμε όλοι, εσείς να φύγετε τελείως από το βουνό», που εκφράστηκε δυστυχώς και από επίσημα χείλη και υποστηρίχτηκε από το Δ.Σ. του Φορέα Διαχείρισης του Ολύμπου.

Κατά τη γνώμη μας όλοι χωράνε στον Όλυμπο, ο οποίος δεν ανήκει παρά σε κανέναν παρά στην ιστορία και την Ελλάδα ολόκληρη. Αν όμως κάποιοι θεωρούν πως δε χωράμε, τότε θα πρέπει να τα βάλουμε κάτω και να δούμε πως θα μπορέσουμε να συνυπάρξουμε στο βουνό των θεών. Σε αυτά τα πλαίσια λοιπόν, αναφέραμε τα αποτελέσματα των μελετών σχετικά με την εποχή έντονης επισκεψιμότητας στην περιοχή. Για να δείξουμε πως τα επιχειρήματα όσων δογματικά και αυθαίρετα επιθυμούν να εκδιώξουν τους κυνηγούς  και τη θεά Άρτεμη μαζί τους από τον Όλυμπο, απλά δε στέκουν ούτε με τη λογική ούτε με την επιστήμη.

  1. Σε καμία περίπτωση η θήρα και η ανάπτυξη, η διαχείριση, ο τουρισμός και οτιδήποτε άλλο δεν είναι ασύμβατες. Κάποιοι επιχειρούν να αποκλείσουν μια μεγάλη και οργανωμένη κοινωνική ομάδα από τον Όλυμπο. Τους κυνηγούς που τον περπατούσαν πολύ πριν ανακαλυφθεί η έννοια της ορειβασίας, του τουρισμού κλπ. Τους κυνηγούς που μαζί με τους κτηνοτρόφους, τους μελισσοκόμους και τους υλοτόμους ζούνε βιωματικά τον Όλυμπο και αποτελούν τακτικούς επισκέπτες σε αυτόν.

Ο κ. Μαμούρης, για δικούς του λόγους αντιστρέφει και διαστρεβλώνει την πραγματικότητα λέγοντας πως ζητήσαμε ή ζητούμε η «ανάπτυξη» να γίνεται εκτός κυνηγετικής περιόδου. Αυτό είναι – το λιγότερο – προσβλητικά συκοφαντικό.

Οι κυνηγοί κύριε Μαμούρη και όσοι υποστηρίζετε την προσέγγισή του, ποτέ δε ζητήσαμε να φύγει κανείς από το βουνό. Ποτέ δεν το είδαμε σαν δικό μας. Ο Όλυμπος είναι δικός μας, είναι το δεύτερο σπίτι μας, όσο είναι και κάθε πολίτη που επιθυμεί να βρεθεί στις εκτάσεις του και να ρουφήξει τον αέρα και την ιστορία του, να περπατήσει στα δάση και τις βουνοκορφές του, να γίνει ένα με το βουνό των θεών.

Προτείναμε , παρά το γεγονός πως τα περισσότερα μονοπάτια βρίσκονται σε περιοχές που ήδη απαγορεύεται η θήρα.

Προτείναμε επίσης πολλές άλλες εναλλακτικές αλλά κάποιοι (όπως ο κ. Μαμούρης εν προκειμένω) απλά δε θέλουν τους κυνηγούς στον Όλυμπο. Γεγονός που ισοδυναμεί με αποκλεισμό μία ολόκληρης κοινωνικής ομάδας.

Αυτά δεν έγιναν ούτε στα πιο ολοκληρωτικά καθεστώτα. Αν θέλετε να τα εφαρμόσουμε στην Πιερία, αντί να δούμε πως μπορεί (και μπορεί) να γίνει ορειβασία, θήρα, μελισσοκομία, τουρισμός, κτηνοτροφία και πολλά άλλα, εφόσον τηρούνται κάποιες συγκεκριμένες προϋποθέσεις να τα εφαρμόσετε και να σας γράψει η ιστορία για  τη δημοκρατικότητά σας οι «προοδευτικοί» που δεν θέλουν το κυνήγι.

Το κυνήγι δεν είναι δικαίωμα. Είναι κάτι παραπάνω. Είναι ένστικτο. Το οποίο υπάρχει σε όλους τους ανθρώπους, παρά τον εκφυλισμό του είδους μας από τη ζωή πίσω από μία οθόνη με πλαστική τροφή.

Κανείς δεν είναι αρμόδιος να αποκλείσει ολοκληρωτικά οποιαδήποτε κοινωνική ομάδα από τον Όλυμπο στο βαθμό που αυτή δεν επιδρά αρνητικά στα φυσικά χαρακτηριστικά του που τον κάνουν μοναδικό στον κόσμο.

Όσοι υποστηρίζουν παρά τις εκτεταμένες ήδη ισχύουσες απαγορεύσεις θήρας στην περιοχή και μάλιστα στις εκτάσεις τουριστικού ενδιαφέροντος, τον πλήρη αποκλεισμό των κυνηγών θα πρέπει να αναλογιστούν τις έννοιες δημοκρατία, ισότητα, ισονομία, ίσα δικαιώματα, διαχείριση, ανάπτυξη, προστασία και ανοχή του διαφορετικού και να δούνε πόση σχέση έχουνε οι έννοιες αυτές με οποιαδήποτε προσέγγιση πλήρους αποκλεισμού οποιουδήποτε από τον Όλυμπο.

           Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                                       Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

      ΛΑΖΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ                                                  ΠΛΑΤΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ