Την επιχειρηματικότητα με το κοινωνικό πρόσωπο

συνδυάζει η νομιμοποίηση της φαρμακευτικής κάνναβης

“… Ήδη, η Γερμανία που έχει νομιμοποιήσει τη χρήση της ιατρικής κάνναβης έχει μια αγορά περίπου 10 δισεκατομμυρίων ευρώ…”

Την επιχειρηματικότητα με το κοινωνικό πρόσωπο
συνδυάζει
η νομιμοποίηση της φαρμακευτικής κάνναβης

 

Της Ελισσάβετ Μπέττυ Σκούφα
Βουλεύτριας ΣΥΡΙΖΑ Πιερίας

 

Η κάνναβη είναι πολυδύναμο φυτό, με Βιομηχανικά και Φαρμακευτικά προϊόντα, και ήταν σε χρήση στη χώρα μας από αρχαιοτάτων (προϊστορικών) χρόνων, ενώ υπήρχε συστηματική και νόμιμη καλλιέργεια μέχρι το τέλος του μεσοπολέμου, κάτι το οποίο υποβοηθήθηκε από τα ιδιαίτερα εδαφοκλιματολογικά και γεωγραφικά χαρακτηριστικά της χώρας μας. Η δαιμονοποίηση του φυτού ήρθε με τον αμερικάνικο επεκτατισμό και ιδιαίτερα το 1961, όταν είχε υπαχθεί στη λεγόμενη «Συνθήκη των Ναρκωτικών», κατατάσσοντάς την ως επικίνδυνη ουσία. Σήμερα, η ιατρική έρευνα και η επιστημονική εμπειρία έχει ανατρέψει αυτά τα δεδομένα. Είναι αλήθεια όμως πως χρειάστηκε να γραφτούν χιλιάδες σελίδες επιστημονικών ερευνών για να πειστεί ένα σημαντικό τμήμα του σύγχρονου δυτικού κόσμου για τις θεραπευτικές ιδιότητες της κάνναβης. Κάπως έτσι η ιατρική κάνναβη (σε μορφή φαρμάκου, λαδιού ή οποιαδήποτε άλλη χρήση της) έχει αρχίσει να αποκτά περίοπτη θέση είτε ως βασική θεραπεία είτε ως ένα πολύ ισχυρό αναλγητικό για μια σειρά από ασθένειες.

Αυτό άλλωστε επιβεβαιώθηκε και κατά την ακρόαση των φορέων κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στις επιτροπές, οι οποίοι στην πλειοψηφία τους τάχθηκαν υπέρ της ανάγκης θεσμοθέτησης και διευκόλυνσης της πρόσβασης των ασθενών στην φαρμακευτική κάνναβη και στα τελικά προϊόντα της. Ενδεικτικά παρατίθεται η δήλωση της Α’ Αντιπροέδρου του Εθνικού Οργανισμού Φαρμάκων (ΕΟΦ), Δέσποινα Μακριδάκη,  σύμφωνα με την οποία «ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έχει αναγνωρίσει μια σειρά θεραπευτικών  και ανακουφιστικών  ιδιοτήτων του φυτού, ενώ ταυτόχρονα η επιστημονική τεκμηρίωση σε ό,τι αφορά στην αναλγητική, αντισπασμωδική και αντιεπιληπτική δράση υποστηρίζει τη θετική της συμβολή στην αντιμετώπιση πολλών νόσων». Οι φορείς μάλιστα κατέθεσαν στα Πρακτικά της βουλής, εκτενής βιβλιογραφία από χίλιες περίπου σελίδες σε ψηφιακή μορφή που αποδεικνύουν τη θετική θεραπευτική δράση της κάνναβης για ένα σύνολο παθήσεων όπως: διάφορες μορφές καρκίνου, σε περιπτώσεις επιληψίας, Πάρκινσον κι Αλτσχάιμερ,  στις νόσους Huntington και Crohn, σε καρδιακές επιπλοκές, στη σκλήρυνση κατά πλάκας, στη ρευματική αρθρίτιδα, τη φλεγμονή του εντέρου, τον διαβήτη, αλλά και τη ναυτία, έμετο, απώλεια όρεξης, απώλεια βάρους και αδυναμία, που προκαλείται από τις χημειοθεραπείες ή ακτινοθεραπείες, την ηπατίτιδα C, σε ασθενείς με HIV (τους βοηθά να διατηρήσουν την πνευματική τους διαύγεια), σε περιπτώσεις μακροχρόνιων πόνων που σχετίζονται με το νευρικό σύστημα ή που προκαλούνται από νευρική διαταραχή, καταθλιπτική διαταραχή, μετατραυματικό στρες. Να σημειωθεί δε, ότι αυτή τη στιγμή, υπάρχουν σε εξέλιξη διεθνείς μελέτες οι οποίες διερευνούν και άλλες θεραπευτικές δράσεις της κάνναβης.

Στην κατεύθυνση αυτή, ήδη 14 χώρες της ΕΕ έχουν νομιμοποιήσει τη χρήση της  κάνναβης για ιατρικούς σκοπούς, κάτι ανάλογο έχει θεσμοθετηθεί στις περισσότερες πολιτείες των ΗΠΑ, στον Καναδά, Αυστραλία και αλλού.

Η κατάσταση στη χώρα μας

Μέχρι και πριν από λίγο διάστημα στην Ελλάδα, αν κάποιος ασθενής δεν ανταποκρινόταν σε άλλα φάρμακα και χρειαζόταν να πάρει λάδι και άλλα σκευάσματα ως αγωγή, δεν είχε άλλη επιλογή παρά να κινηθεί μη σύννομα, μέσω προσφυγής στη μαύρη αγορά. Η μαύρη αγορά όμως, πέραν του ότι είναι παράνομη και πανάκριβη, πολλές φορές είναι και ακατάλληλη για ιατρική χρήση, αλλά κι επικίνδυνη για την υγεία λόγω της παρουσίας πολύ ισχυρών φυτοφαρμάκων.

Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ για πρώτη φορά, αναγνωρίζοντας τις προοπτικές παγκοσμίως με τα προϊόντα φαρμακευτικής κάνναβης, επιχειρεί μεθοδικά να αλλάξει το νομοθετικό πλαίσιο που αφορά τις εξαρτήσεις. Τον Ιούλιο του 2016 έγινε το πρώτο βήμα, με τη σύσταση της ομάδας εργασίας για την ιατρική χρήση της κάνναβης, στο Υπουργείο Υγείας. Το πόρισμα της επιτροπής, κατατέθηκε τον περασμένο Φεβρουάριο στον υπουργό Υγείας, Ανδρέα Ξανθό, στο οποίο επισημαίνεται ότι «είναι αποδεκτές οι φαρμακολογικές ιδιότητες και οι υπό διερεύνηση επακόλουθες θεραπευτικές ενδείξεις της κάνναβης κατόπιν εγκριτικών διαδικασιών, είτε με τη μορφή δραστικών ουσιών που περιλαμβάνονται στο φυτό, είτε εκχυλισμάτων ή τμημάτων του φυτού».

Στη συνέχεια και συγκεκριμένα, στις 30 Ιουνίου 2017, η Ελληνική Κυβέρνηση, κατά την επίσκεψή του Πρωθυπουργού στο υπουργείο Υγείας, ανακοίνωσε τη νομιμοποίηση της εισαγωγής εγκεκριμένων φαρμακευτικών σκευασμάτων και προϊόντων κάνναβης στη χώρα μας, για ασθενείς που έχουν αποδεδειγμένο κλινικό όφελος. Για τον σκοπό αυτό, υπογράφηκε η υπ’ αριθμόν 49690 Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργών Υγείας και Δικαιοσύνης η οποία υλοποιεί το πόρισμα της Επιστημονικής Επιτροπής και στην οποία αποφασίστηκε η μεταφορά της κάνναβης και της ρητίνης της, καθώς και του συνθετικού αναλόγου Ναμπιλόνης από τον πίνακα Α΄ στον πίνακα Β΄ ταξινόμησης των ναρκωτικών ουσιών, σύμφωνα με την οποία η διακίνηση των ουσιών των φαρμακοτεχνικών προϊόντων που εισάγονται από το εξωτερικό, γίνεται μόνο από την Υπηρεσία Ειδικής Διαχείρισης Ναρκωτικών  του Υπουργείου Υγείας, μέσω του κρατικού μονοπωλίου. Ωστόσο, τα προβλήματα δε φαίνεται να ξεπεράστηκαν, καθώς, όπως καταγγέλλουν οι περισσότεροι ασθενείς, η πρόσβασή τους στα συγκεκριμένα σκευάσματα, είναι ακόμη σχεδόν αδύνατη. Χαρακτηριστική είναι μεταξύ άλλων η δήλωση του υπεύθυνου Τμήματος Φαρμακευτικής του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Λέανδρου Σκαλτσούνη, σύμφωνα με τον οποίο «υπάρχουν ασθενείς οι οποίοι δεν έχουν πρόσβαση σήμερα στα φαρμακευτικά σκευάσματα ή έχουν πρόσβαση μέσω μιας πολύπλοκης γραφειοκρατικής διαδικασίας μέσω του Ε.Ο.Φ.». Επομένως ο νέος νόμος «λύνει σημαντικά ιατρικά προβλήματα στη χώρα μας».

Ο νέος νόμος

Σήμερα λοιπόν, οφείλουμε, ως κράτος να ανταποκριθούμε, κατά πρώτον, σ’ αυτό το κοινωνικό αίτημα που αφορά το μεγαλύτερο αγαθό για τους πολίτες μας, την υγεία. Έρχεται, λοιπόν, η ίδια η πολιτεία και φροντίζει να αντιμετωπίσει το συγκεκριμένο ζήτημα.

Προς την κατεύθυνση αυτή, προστίθεται νέο άρθρο 2Α, στο νόμο 4139/2013, με το οποίο παρέχεται η δυνατότητα σε μεταποιητικές μονάδες να παράγουν, κατέχουν, μεταφέρουν, αποθηκεύουν, προμηθεύονται και μεταποιούν πρώτες ύλες και ποικιλίες του είδους CannabisSativa L περιεκτικότητας σε τετραυδροκανναβινόλη, υπό αυστηρά κριτήρια, ποιοτικές προδιαγραφές και πρότυπα, και με αποκλειστικό σκοπό την παραγωγή τελικών προϊόντων φαρμακευτικής κάνναβης στην Ελλάδα, είτε για την προμήθεια του κρατικού μονοπωλίου, είτε για την εξαγωγή τους. Η έγκριση για τη δραστηριότητα παρέχεται σε συγκεκριμένα πρόσωπα και είναι αμεταβίβαστη, ενώ αποκλείονται οι αναθέσεις και οι εργολαβίες σταδίων της γραμμής παραγωγής. Παράλληλα, τροποποιείται το άρθρο 20 του νόμου 4139/2013, με το οποίο αποποινικοποιούνται οι ανωτέρω δραστηριότητες.

Οι άδειες θα δοθούν αυστηρά σε καθετοποιημένες μονάδες κλειστού τύπου και, μάλιστα, περιφραγμένες και με σαφή οριοθέτηση, ενώ η έκτασή τους, θα είναι τουλάχιστον τέσσερα στρέμματα όπου μέσα σε αυτή, θα περιλαμβάνεται ο χώρος μεταποιητικής μονάδας επεξεργασίας και παραγωγής τελικών προϊόντων φαρμακευτικής κάνναβης. Όλη η γραμμή επομένως της παραγωγής, από την παραγωγή του φυτού, μέχρι την μεταποίηση και τη συσκευασία του, θα είναι αυστηρά περιορισμένη στο συγκεκριμένο χώρο, ώστε να μη δημιουργείται η ανάγκη μετακίνησης του προϊόντος από το χωράφι στον χώρο μεταποίησης, ενώ παράλληλα θα υπάρχουν μέτρα ελέγχου και ασφάλειας (περιφράξεις, κάμερες, φωτοκύτταρα), τα οποία βάσει της παραγράφου 7, άρθρου 2 του νέου νόμου θα πιστοποιούνται από τα τοπικά Α.Τ. Τα κατά τόπους Αστυνομικά Τμήματα θα έχουν ελεγκτικό ρόλο όσον αφορά στην έγκριση για τα μέτρα φύλαξης που θα έχουν ληφθεί.  Συνεπώς, μόνο συσκευασμένα προϊόντα θα βγαίνουν εκτός των εγκαταστάσεων. Επιπροσθέτως, η τήρηση των προβλεπόμενων όρων και προϋποθέσεων, θα γίνεται με τη διενέργεια επιτόπιων ελέγχων από τις αρμόδιες αρχές κάθε χρόνο, ενώ θα προβλέπεται και ο τακτικός επανέλεγχος των δικαιολογητικών και σε περίπτωση παραβάσεων θα αφαιρείται η ειδική άδεια. Εντός της Ελλάδας, τα προϊόντα θα διατίθενται μόνο στο κρατικό μονοπώλιο, μέσω του οποίου θα χορηγούνται στους ασθενείς. Κατά αναλογία της φαρμακευτικής νομοθεσίας που αφορά στην  εγκριτική διαδικασία, αλλά και την  φαρμακοεπαγρύπνηση, ο Ε.Ο.Φ. επεξεργάζεται ρυθμιστικές αλλαγές που απαιτούνται, ώστε να υπάρχει ένα σαφώς καθορισμένο πλαίσιο, για την κυκλοφορία των τελικών προϊόντων  φαρμακευτικής κάνναβης, καλύπτοντας τις παραμέτρους ποιότητας και διαφάνειας, αλλά και τους τρόπους διαδικασίας και διάθεσης, δηλαδή τα standards ποιότητας που τηρούνται και ελέγχονται από τον ΕΟΦ κατά αναλογία με όλα τα φαρμακευτικά προϊόντα. Αυτό κάνει φανερό κάτω από ποιες προδιαγραφές θα μπορούν να δίνονται τα τελικά σκευάσματα. Οι εξαγωγές των τελικών προϊόντων φαρμακευτικής κάνναβης, θα λαμβάνουν χώρα με συγκεκριμένη διαδικασία και από συγκεκριμένα σημεία εξόδου σε Πειραιά και Θεσσαλονίκη (Τελωνείο Πειραιά και Ελεύθερη Ζώνη Θεσσαλονίκης). Σε κάθε περίπτωση, εξακολουθεί να απαγορεύεται η εισαγωγή, διάθεση και εξαγωγή πρώτων υλών κάνναβης από τους ιδιώτες.

Παράλληλα, όπως διαβεβαίωσε ο υπουργός υγείας, «κάνουμε πολύ συστηματική δουλειά αυτήν την περίοδο στο να προσαρμόσουμε την οργανωτική και διοικητική δομή των υπηρεσιών μας στη νέα αυτή πραγματικότητα. Προς αυτή την κατεύθυνση, θα προχωρήσουμε σε ηλεκτρονική συνταγογράφηση, θα υπάρχει μητρώο ασθενών, registrees, ώστε πραγματικά να είμαστε σίγουροι ότι τα προϊόντα θα κατευθύνονται σε ανθρώπους, σε ασθενείς που έχουν τεκμηριωμένη, επιστημονικά και ιατρικά, ανάγκη πρόσβασης σε αυτά τα προϊόντα. Παράλληλα, θα προσδιορίσουμε τις ειδικότητες των γιατρών οι οποίοι θα μπορούν να συνταγογραφούν και την ένταξη αυτών των φαρμακευτικών προϊόντων και σε ειδικά θεραπευτικά πρωτόκολλα, όπου θα καθορίζεται με ποια σειρά μπορεί να είναι φάρμακο επιλογής». Μετά την ψήφιση επομένως του νέου νόμου, αναμένεται η ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου με την υπογραφή των σχετικών αποφάσεων, ώστε να αποτελέσει ένα πρώτο προσεχτικό θετικό βήμα ανακούφισης για πολλούς συνανθρώπους μας που υποφέρουν.

Πράσινη ανάπτυξη

Ταυτόχρονα όμως, όπως επισημάνθηκε και από τους παραγωγικούς φορείς κατά την ακρόαση των φορέων, ο συγκεκριμένος νόμος, μπορεί να γίνει ο αναπτυξιακός μοχλός σε σημαντικούς τομείς, όπως ο αγροτικός τομέας και η φαρμακοβιομηχανία, καθώς η καλλιέργεια φαρμακευτικής κάνναβης, γνωρίζει ήδη, αλματώδη ανάπτυξη σε άλλες χώρες του εξωτερικού, ενώ όλες οι προβλέψεις δείχνουν, ότι είμαστε ακόμα στην αρχή.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι διεθνής όμιλος που ασχολείται με την έρευνα της αγοράς της κάνναβης, ο όμιλος Bradfield, προβλέπει ότι θα έχουμε φθάσει μέχρι το 2021 σε αγορά κάνναβης 32 δισεκατομμυρίων δολαρίων, παρουσιάζοντας η συγκεκριμένη αγορά μια αύξηση, έναν ετήσιο αριθμό ανάπτυξης 60%. Ήδη, η Γερμανία που έχει νομιμοποιήσει τη χρήση της ιατρικής κάνναβης έχει μια αγορά περίπου 10 δισεκατομμυρίων ευρώ. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, το Κολοράντο έχει δημιουργήσει μέσω της φορολογίας έσοδα πάνω από 600 εκατομμύρια δολάρια σε ένα χρόνο και έχει δημιουργήσει νόμιμη βιομηχανία που απασχόλησε 165 μέχρι 230.000 εργαζόμενους. Σε μεγάλο βαθμό αυτά τα έσοδα πήγαν σε σχολεία και στη βοήθεια κοινοτήτων με ιδιαίτερα προβλήματα φτώχειας κ.λπ..

Αξιοποιεί  τις ιδανικές εδαφολιματολογικές συνθήκες, που την καθιστούν ανταγωνιστική και ικανή να καταλάβει ένα σημαντικό μερίδιο της αγοράς.

Στην χώρα μας μάλιστα, όπως σημείωσε κατά την ακρόαση φορέων, μεταξύ άλλων,ο καθηγητής του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Δημήτριος Μπιλάλης μπορούν να βοηθήσουν και τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα, όπως οι εδαφολογικές συνθήκες σε συνδυασμό με την μεγάλη ηλιοφάνεια και τους καλούς θερμοκρασιακούς δείκτες ειδικά για την λειτουργία κλειστού – θερμοκηπιακού βαρέως τύπου μονάδων που προβλέπει ο νέος νόμος, που παρόλο που αυξάνουν τον προϋπολογισμό της επένδυσης, «είναι αναγκαίες ώστε να προστατευτεί το ίδιο το είδος από μολύνσεις και ασθένειες, γιατί πρέπει να καλλιεργείται με τους κώδικες και της γεωργικής πρακτικής, αλλά κατά βάση και με τις αρχές της βιολογικής γεωργίας. Γιατί δεν μπορείς να ψεκάζεις ένα φυτό και μετά να κόβεις την ταξιανθία και να κάνεις εκχύλισμα, θα μεταφέρεις έτσι την αγροχημική βιοδραστική στον ασθενή, που είναι και επικίνδυνο. Οπότε, τα κλειστά συστήματα, έχουν να κάνουν και με την ασφάλεια και την προστασία και την ποιότητα στην παραγωγή». Επιπρόσθετα όπως ανέφερε ο αντιπρόεδρος του Δ.Σ. της Πανελλήνιας Ένωσης Φαρμακοβιομηχανίας, Δημήτριος Δέμος, «το να είναι μια κλειστή μονάδα μέσα στην οποία να γίνεται και η καλλιέργεια και η εκχύλιση και η παραγωγή του τελικού φαρμακευτικού σκευάσματος μας βρίσκει σύμφωνους. Πρώτον με την λογική ότι μια φαρμακευτική διαδικασία πρέπει να είναι σαφώς επαναλήψιμη και με την ίδια ακρίβεια, έτσι ώστε να μπορέσει να βγαίνει το τελικό φαρμακευτικό προϊόν και η σταθερότητα στην παραγωγή της πρώτης ύλης». Πρόκειται επομένως, για επενδύσεις που σίγουρα είναι υψηλού κόστους, πράγμα που σημαίνει ότι κανείς επενδυτής, δε θα ρισκάρει για 5 και 10 χιλιάδες ευρώ να βγάλει παράνομα μία ποσότητα φαρμακευτικής κάνναβής και να του κλείσει η μονάδα, καθώς υπενθυμίζεται ότι με τον πρώτο έλεγχο που θα διαπιστωθεί παράβαση, διακόπτεται η άδεια λειτουργίας της συγκεκριμένης μονάδας.

Παράλληλα, όμως όπως υπογράμμισε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, Βαγγέλης Αποστόλου, «υπάρχουν δυνατότητες μέσα από συνεργατικά σχήματα, μέσα από συνέργειες ομάδων, οργανώσεων παραγωγών, συνεταιρισμών, ακόμη και με ιδιωτικά κεφάλαια, τα οποία μπορούν να πάρουν άλλος τον τομέα της μεταποίησης, άλλος τον τομέα της καλλιέργειας. Προς αυτή την κατεύθυνση θα δώσουμε ιδιαίτερο βάρος, ούτως ώστε μέσα από τις συνέργειες να μπορέσει ο αγροτικός χώρος να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις που διαμορφώνονται γύρω από αυτόν. Γιατί μέσα στον αγροτικό χώρο ένα από τα θέματα που πρέπει οπωσδήποτε να προχωρήσουμε είναι ότι πρέπει να μπει ο χώρος σε συνέργειες, σε συνεργατισμούς. Εκεί λοιπόν, θα τους βοηθήσουμε. Υπάρχουν ήδη και στις συζητήσεις, που έχουμε κάνει μέχρι τώρα, σχήματα τέτοια συνεργατικά τα οποία μπορούν να ανταποκριθούν».

Από την πλευρά του ο Βασίλειος Παρόλας, μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Συνδέσμου Αγροτικών Συνεταιριστικών Οργανώσεων και Επιχειρήσεων Ελλάδος (ΣΑΣΟΕΕ), ανέφερε: «Εκείνο που μας ενδιαφέρει ουσιαστικά και από πλευράς του αγροτικού τομέα, είναι να μπορέσουμε να ανεβάσουμε και τη δυνατότητα του συνεργατισμού. Ο συνεργατισμός στην Ελλάδα είναι περίπου το 10% -11% της συνολικής αγροτικής παραγωγής, όταν σε άλλες χώρες είναι 50% , 60% ή 85%.

Εδώ πρέπει να λάβουμε μέτρα για καλλιέργεια σε συνεργατική μορφή, δηλαδή, ομάδες παραγωγών, συνεταιρισμούς κ.λπ.. Θα προτιμούσα βέβαια περισσότερο οι ομάδες παραγωγών ενδεχόμενα να είναι ειδικών προδιαγραφών κάτω από συγκεκριμένους συνεταιρισμούς, γιατί για να μπορέσει να λειτουργήσει μια ομάδα παραγωγικά και αποτελεσματικά θέλει λογιστική υποστήριξη, διοικητική υποστήριξη, γεωπονική υποστήριξη και συγκεκριμένες κατευθύνσεις. Κάτι που δεν είναι εύκολο να το έχει κάποιος μεμονωμένος παραγωγός. Άρα, πιστεύω ότι μέσω συνεργατικών σχημάτων μπορούμε να πετύχουμε πολύ περισσότερα πράγματα και το σημαντικότερο να διαχυθεί η προστιθέμενη αξία της παραγωγής σε ευρύτερα στρώματα του παραγωγικού ιστού, εγκαταστάσεις, αποθήκες και μεταφορά.»

Στη συνέχεια ο πρόεδρος της Νέας ΠΑΣΕΓΕΣ, Παύλος Σατολιάς, επικρότησε με τη σειρά του το νέο νόμο λέγοντας ότι «δημιουργεί πολλές θέσεις εργασίας, έχει καινοτόμο και αναπτυξιακό χαρακτήρα και όλο το εγχείρημα θα συμβάλει θετικά στην οικονομία. Συμφωνούμε, λοιπόν, απόλυτα με αυτό που λέει η έκθεση των ρυθμίσεων και των διατάξεων των προωθούμενων, ότι ανοίγεται ένα νέο πεδίο επιχειρηματικότητας, το οποίο αξιοποιεί τα παραγωγικά πλεονεκτήματα της χώρας, τις κλιματολογικές συνθήκες, το έδαφος, ενώ ταυτόχρονα ρυθμίζεται η πρόσβαση των ασθενών της χώρας σε προϊόντα φαρμακευτικής κάνναβης με απόλυτα ελεγχόμενο τρόπο.» Επίσης, μίλησε και ως πολίτης, όχι μόνο ως αγρότης ή συνεταιριστής, τονίζοντας ότι «ξεπερνάμε ιδεοληψίες παρελθόντος, που μόνο να την κουβεντιάζαμε και να λέγαμε τη λέξη αυτή ήταν ποινικοποιημένο και πάμε και λειτουργούμε πιστεύω από προσωπική μου άποψη σαν μια δημοκρατικά προοδευτική χώρα, ακούγοντας το πρόβλημα και όχι σκεπάζοντας κάτω από το χαλί και βοηθώντας. Αυτή είναι κοινωνική πτυχή και αυτό είναι επιτυχία, λοιπόν, του σχεδίου νόμου.»

Λαμβάνοντας όλα τα παραπάνω υπόψιν, προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι μολονότι το σύνολο των βουλευτών της ΝΔ, -με εξαίρεση τον Μάκη Βορίδη-, ανέφεραν ότι συμφωνεί με τη χρήση κάνναβης για ιατρικούς και φαρμακευτικούς σκοπούς, καθώς και ότι είναι μια δραστηριότητα που όπως έχει συμβεί και σε άλλες χώρες μπορεί να φέρει ιδιωτικές επενδύσεις, να δημιουργήσει δουλειές, να έχει εξαγωγικές δυνατότητες και να δημιουργήσει έσοδα για το δημόσιο, καταψήφισαν τελικά το νέο νόμο, με την πρόφαση ότι αυτός έχει κενά. Δεν μας είπαν βέβαια, ότι από τη στιγμή που θεωρούν αναγκαίο τον νέο νόμο, τότε γιατί δεν νομοθέτησαν ένα νόμο τόσα χρόνια που βρίσκονταν στην κυβέρνηση. Χαρακτηριστική είναι άλλωστε η τοποθέτηση του εισηγητή του Πασοκ, Κωνσταντίνου Μπαργιώτα, σύμφωνα με την οποία «όσο καλά επεξεργασμένο και αν το δούμε το νομοσχέδιο είμαι σίγουρος ότι η Νέα Δημοκρατία δεν θα το ψήφιζε, μιας κι αυτά είναι προφάσεις εν αμαρτίες. Είναι άλλοι οι λόγοι για τους οποίους η Νέα Δημοκρατία δεν θέλει να εμπλακεί στη νομιμοποίηση της φαρμακευτικής κάνναβης, γιατί περί αυτού πρόκειται». Η ΝΔ -αποδεικνύεται για ακόμα μία φορά- πως δεν έχει καμία σχέση με τον κοινωνικό και πολιτικό φιλελευθερισμό. Είναι ένα κόμμα που εκφράζει τον κοινωνικό συντηρητισμό από τον οποίο ευελπιστεί εκλογική υποστήριξη.

Υπενθυμίζεται ότι ο νέος νόμος, για την παραγωγή φαρμακευτικής κάνναβης στην Ελλάδα, υπερψηφίστηκε με ευρεία κοινοβουλευτική πλειοψηφία. Υπέρ του νομοσχεδίου τάχθηκε η συμπολίτευση, η Δημοκρατική Συμπαράταξη και το Ποτάμι. Καταψήφισαν Νέα Δημοκρατία, ΚΚΕ, Ένωση Κεντρώων και Χρυσή Αυγή.

Δείτε εδώ την ομιλία της βουλεύτριας στην ολομέλεια της βουλής.