Προεκλογικοί πόθοι

σε μορφή απολογισμού;

και σε δύο μέρη: 1ο και 2ο – σήμερα το 1ο, σε μια βδομάδα το 2ο – Συμπέρασμα του 1ου: η διοίκηση Δημόπουλου τα έκανε όλα σωστά, ας όψεται η κρίση – όλα τα λάθη έγιναν πριν το 2014 – σιωπή των προκατόχων

 

 

Στο τελευταίο εξάμηνο της πενταετούς θητείας της, η απερχόμενη διοίκηση Δημόπουλου δημοσίευσε χθες το πρώτο μέρος ενός πολύ ενδιαφέροντος απολογισμού για την δημοτική επιχείρηση του αμμορυχείου μας, με σαφή προεκλογική στόχευση, αφού στο κείμενο συμπεριλαμβάνονται περισσότερες μομφές, παρά στοιχεία για τα πεπραγμένα της διοίκησης της περιόδου 2014-2019.

“Ευλογώντας τα γένια της” και αποδίδοντας όλα τα σημερινά προβλήματα στην κακή οικονομική συγκυρία, η διοίκηση Δημόπουλου αφιερώνει δύο κεφάλαια του πρώτου μέρους του απολογισμού στο παρελθόν με το ένα να αφορά… ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν τώρα, αν και πιθανώς εντοπίστηκαν πολύ νωρίτερα. Ενδεικτικό των πραγματικών προθέσεων των συντακτών του απολογισμού είναι η παράγραφος που δεν αφορά τα παρελθόντα, αλλά τα μέλλοντα: “Είναι σαφές, πως την απάντηση για τα ερωτήματα αυτά οφείλουν να τη δώσουν οι κακοδιαχειριστές της επιχείρησης, κάποιοι από τους οποίους θέλουν και πάλι να αναμειχθούν με τα κοινά.

Ότι έσπειραν, θερίζουμε…” Σε ότι αφορά την αξιοπιστία των συμπερασμάτων του απολογισμού… αν και καταγράφει πάμπολλα αμαρτήματα του παρελθόντος, δεν περιέχει ούτε ένα όνομα, ούτε καν αυτό του εκτελεστικού υπαλλήλου που καταδικάστηκε πρόσφατα “για πράξεις που συνδέονται με την λειτουργία της εταιρείας στο παρελθόν” (η αναφορά ΔΕΝ αφορά αιρετό μέλος της διοίκησης Δημόπουλου που καταδικάστηκε πρόσφατα για πράξεις που συνδέονται με την λειτουργία της εταιρείας στο παρελθόν).

Ταυτόχρονα, εμφανής είναι και η προσπάθεια αβάσιμου -προεκλογικού- εντυπωσιασμού των αναγνωστών του απολογισμού, αφού η παράλειψη μιας και μόνο λέξης επιλέγεται για να μεγιστοποιήσει τα ισχνά αποτελέσματα. Στο 3ο σημείο του κεφαλαίου “ΜΕΙΩΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ” θα αρκούσε η προσθήκη της λέξης “δύο” για να είναι το στοιχείο ακριβές για την δημαρχιακή Mercedes και ένα όχημα off road των οποίων οι κινητήρες μετατράπηκαν…

Έπεται η δημοσίευση του δεύτερου και τελευταίου μέρους του απολογισμού, την ερχόμενη βδομάδα, οπότε θα ολοκληρωθεί και η εικόνα που η διοίκηση της ΔΕΑΔΟ και του Δήμου θέλει να προβάλλει για την επιχείρηση και τις ευθύνες τους για την εικόνα -και την κατάσταση την πραγματική- του άλλοτε “χρυσωρυχείου” του Δήμου μας, αλλά και για να διαφανούν στο σύνολό τους οι προθέσεις του δημάρχου/προέδρου του ΔΣ της ΔΕΑΔΟ/μονοπρόσωπη γενική συνέλευση των μετόχων της εταιρείας. Μέχρι στιγμής, κανείς από την αντιπολίτευση του Δημοτικού μας Συμβουλίου δεν ασχολήθηκε με τον απολογισμό, ούτε και από τους υποψηφίους δημάρχους, έστω και μέσω των συνηθισμένων σχολίων στο Fb. Οι μόνοι που σχολίασαν τον απολογισμό είναι ο ειδικός συνεργάτης του δημάρχου, δύο υποψήφιοι με τον συνδυασμό του και ένας από τον συνδυασμό του Στέργιου Φαρμάκη.

Παρά τις όποιες προθέσεις των συντακτών του και την ποιότητα των στοιχείων που περιέχει, ο απολογισμός έχει μία αδιαμφισβήτητη αξία και χρησιμότητα: ανοίγει -και μάλιστα σε προεκλογική περίοδο- την συζήτηση για την ΔΕΑΔΟ, με τον Κ. Δημόπουλο να “πετά το γάντι” στους αντιπάλους του και όχι μόνο σ’ αυτούς. Είτε αυτοί απαντήσουν, είτε όχι, η ΕτΟ θα αξιοποιήσει όλες τις ευκαιρίες για να φωτίσει όλα όσα αφορούν την ΔΕΑΔΟ, πρόσφατα ή παλιότερα.

Αύριο, δείτε μια πρώτη μίνι-συνέντευξη με το στέλεχος της διοίκησης που υπογράφει τον απολογισμό: τον αντιπρόεδρο του ΔΣ, Δ. Τσακνάκη.

 

Ο απολογισμός -μέρος 1°- της διοίκησης της ΔΕΑΔΟ

 

 

Δημοτική επιχείρηση λατομείων Δίου – Ολύμπου (ΔΕΑΔΟ Α.Ε.)

Στέρεος βηματισμός – Επέκταση αντικειμένου

 Μέρος 1ο – Απολογισμός

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟ

Λιτόχωρο, 16 Απριλίου 2019

 

Οι επιπτώσεις από την κατασκευαστική κρίση και την απουσία δημοσίων έργων στην περιοχή, εύλογα δημιούργησαν προβλήματα στην καθημερινή λειτουργία των δημοτικών λατομείων. Το αυξημένο κόστος λειτουργίας, προσαρμοσμένο για τις ανάγκες άλλων «εύφορων» εποχών, επιφορτισμένο με υψηλές ανελαστικές δαπάνες, για πρώτη φορά αντιμετωπίζεται συντονισμένα και με σύνεση από Διοίκηση και Δημοτική Αρχή.

Βασικό σκέλος των πωλήσεων της εταιρείας τα προηγούμενα χρόνια (από το 2007 έως το 2016), ήταν οι πωλήσεις υλικών λατομείου για την κατασκευή του Δημοσίου Έργου της Επέκτασης του Αεροδρομίου «Μακεδονία». Ο συνολικός κύκλος εργασιών άγγιξε τα 11,5 εκατομμύρια ευρώ.

Το Σεπτέμβριο του 2014, τα ταμειακά διαθέσιμα που παραλάβαμε ως «περίσσευμα» από τον παραπάνω τζίρο, ήταν μόλις 177.000 ευρώ και το υπόλοιπο οφειλής της αναδόχου Κοινοπραξίας προς τη ΔΕΑΔΟ Α.Ε. περί τα 900.000 ευρώ.

Η διαφορά κύκλου εργασιών και διαθέσιμων είναι προφανώς δυσανάλογη, ούτε εμφανίζονται επενδύσεις από τα χρήματα αυτά.

Τη διετία 2016 – 2017, ο τζίρος της εταιρείας μειώθηκε από 2,7 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, κατά μέσο όρο, στις 700 χιλιάδες ευρώ περίπου, λόγω της περαίωσης των μεγάλων Δημοσίων Έργων σε όλη την Ελλάδα (ολοκλήρωση Εθνικής οδού / Εγνατίας οδού / σηράγγων των Τεμπών και Αεροδρομίου «Μακεδονία»). Καταφέραμε όμως, παράλληλα, με εξώδικες και δικαστικές ενέργειες, να μειωθούν οι οφειλές τρίτων προς την επιχείρηση, από 3,1 εκατομμύρια ευρώ σε 2,3 εκ. ευρώ, στο τέλος του 2017.

Η «ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ»

Οι υποχρεώσεις προς τις Τράπεζες, που «κληρονόμησε» η τωρινή διοίκηση, με την ανάληψη των καθηκόντων το Σεπτέμβριο του 2014, αφορούσαν:

  • Σύμβαση ανοιχτής πίστωσης από το 1986, με υπόλοιπο 320.000 ευρώ, προς την Τράπεζα Πειραιώς, η οποία ρυθμίστηκε τον Απρίλιο του 2018. Το σύνολο της οφειλών ρυθμίστηκε ώστε, από αρχική τριμηνιαία δόση ύψους 7.000 ευρώ που αφορούσε μόνο την αποπληρωμή τόκων (!!!), να αποπληρώνεται τώρα μόνον 1.500 ευρώ, περίπου, μηνιαία τοκοχρεωλυτική δόση (τόκοι και κεφάλαιο).
  • Σύμβαση Leasing από το 2008 (δημοτική περίοδος 2007 – 2010) για προμήθεια εξοπλισμού, με αρχικό κεφάλαιο 800.000 ευρώ, το οποίο αποπληρώνεται μέχρι και σήμερα. Το ποσό αυτό χρησιμοποιήθηκε για την προμήθεια μηχανημάτων, χωρίς την διενέργεια διαγωνιστικών διαδικασιών (προφανώς παράτυπα) που αν είχαν τηρηθεί, θα η δημοτική επιχείρηση εξασφάλιζε έκπτωση και οικονομικό όφελος.

Πρώην εκτελεστικό στέλεχος της εταιρείας, καταδικάστηκε πρόσφατα, πρωτοδίκως, με ποινή φυλάκισης 2 ετών, για πράξεις που συνδέονται με την λειτουργία της εταιρείας στο παρελθόν. Διεξάγεται προκαταρτική εξέταση για την τέλεση κι άλλων αξιόποινων πράξεων της προηγούμενης περιόδου, ύστερα από πόρισμα εσωτερικού ελέγχου για τα πεπραγμένα της προηγούμενης θητείας, που διενεργήθηκε με απόφαση της νυν διοίκησης.

ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ

Σχετικά με το προσωπικό της δημοτικής επιχείρησης, κύριο μέλημα της διοίκησης είναι, η πλήρης καταβολή των μισθών των εργαζομένων και η διασφάλιση της βιωσιμότητας, χωρίς τακτικισμούς και παιχνίδια εντυπώσεων.

Η πρακτική της «εκ περιτροπής» εργασίας, που εφαρμόστηκε στο παρελθόν, δεν κρίθηκε ούτε προς στιγμήν σκόπιμη, και αποφεύχθηκε από τη σημερινή διοίκηση.

Χαρακτηριστικό είναι ότι το έτος 2013, με τζίρο 1,8 εκατομμύρια ευρώ, το προσωπικό εργαζόταν «εκ περιτροπής» (με αντίστοιχη μείωση των απολαβών), από τον Ιούνιο ως τον Σεπτέμβριο, και η εξόφληση των μισθών ολοκληρώθηκε το Δεκέμβριο του ίδιου έτους.

 

ΜΕΙΩΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ

Μειώσαμε το κόστος λειτουργίας της επιχείρησης, περικόπτοντας δαπάνες, και ειδικότερα:

  1. Μετακινήσαμε εννέα υπαλλήλους στο Δήμο, απ’ όπου και αμείβονται, με απόφαση του Δημάρχου Κώστα Δημόπουλου.
  2. Εφαρμόζουμε από την πρώτη ημέρα, τις διαδικασίες ανάθεσης που προβλέπονται από το Νόμο, κάτι που παράνομα παραλειπόταν στο παρελθόν, με ανοιχτούς διαγωνισμούς άνω των ορίων της απ’ ευθείας ανάθεσης (παροχή υπηρεσιών επεξεργασίες υλικών λατομείου, προμήθειες μηχανημάτων, οχημάτων, καυσίμων, λιπαντικών κλπ). Έτσι, με την ανάπτυξη του ανταγωνισμού, επιτυγχάνονται εκπτώσεις με επακόλουθο τη μείωση των δαπανών.
  3. Μετατρέψαμε τα βενζινοκίνητα οχήματα σε υγραεριοκίνητα.
  4. Καταργήσαμε τις αλόγιστες δαπάνες «δημοσίων σχέσεων» (παράθεση γευμάτων, φιλοξενίες κλπ)

 

ΕΠΙΛΟΓΟΣ – ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ

Η δημοτική επιχείρηση σήμερα διανύει αναμφισβήτητα περίοδο καμπής.

Υπάρχουν όμως ερωτήσεις που ψάχνουν για απαντήσεις:

  • Πώς αξιοποιήθηκε ο πακτωλός χρημάτων που μπήκε στα ταμεία της επιχείρησης, από τα μεγάλα δημόσια έργα (Λιμάνι, Εθνική Οδός, Αεροδρόμιο);
  • Για ποιο λόγο συνήφθησαν συμβάσεις δανείων και leasing άνω των 1 εκ ευρώ, ενώ υπήρχε ροή εσόδων;
  • Γιατί δεν ελήφθη μέριμνα για την αποπληρωμή τους την «καλή» εποχή;
  • Γιατί δεν τηρούνταν τα νόμιμα όρια στις αναθέσεις, και όλες οι συμβάσεις (προμήθειες – υπηρεσίες) γίνονταν με απ’ ευθείας αναθέσεις καθ’ υπέρβαση των ορίων;
  • Γιατί δεν υπήρχαν Εσωτερικοί Κανονισμοί Οικονομικής Διαχείρισης και Προσωπικού;
  • Γιατί υπήρχε αδράνεια στην αδειοδότηση του ΒΙΟ.ΠΑ.;

Είναι σαφές, πως την απάντηση για τα ερωτήματα αυτά οφείλουν να τη δώσουν οι κακοδιαχειριστές της επιχείρησης, κάποιοι από τους οποίους θέλουν και πάλι να αναμειχθούν με τα κοινά.

Ότι έσπειραν, θερίζουμε…

Για τη ΔΕΑΔΟ Α.Ε.

 

Ο αντιπρόεδρος του Δ.Σ.
Δημήτριος Β. Τσακνάκης