Πρεμιέρα με “Ορέστεια”

του Θεόδωρου Τερζόπουλου

την αυλαία του 54ου Φεστιβάλ Ολύμπου ανοίγει απόψε ο διασημότερος δημιουργός από την Πιερία

 

 

 

Συντοπίτισσες και Συντοπίτες,

εύχομαι καλή επιτυχία στο Φεστιβάλ Ολύμπου, αυτόν το μοναδικό φάρο πολιτισμού της Πιερίας.

Είναι ιδιαίτερα σημαντικό ότι στην εποχή μας ο πολιτισμός και ο ανθρωπισμός βάλλονται άγρια.

Σας εύχομαι δύναμη και καλή συνέχεια στο έργο σας.

Θεόδωρος Τερζόπουλος
σκηνοθέτης

 

Το σκηνοθετικό σημείωμα του Θεόδωρου Τερζόπουλου για την “Ορέστεια”,
με την οποία ανοίγει η αυλαία του φετινού, 54ου Φεστιβάλ Ολύμπου

Γιατί η Ορέστεια συνεχίζει να ασκεί τρομακτική έλξη; Μια πιθανή απάντηση θα μπορούσε να είναι επειδή στον άνθρωπο υπάρχει η ανάγκη για μια βαθύτερη σχέση με τον Μύθο. Ο μύθος της Ορέστειας είναι επικίνδυνος, ανήκει στον κόσμο του ανοίκειου και του παράξενου, προκαλεί τον τρόμο, επειδή αποκαλύπτει το ατίθασο, το βίαιο και τους νόμους του βάθους που δεν μπορούν να δαμαστούν. Η Κλυταιμνήστρα μας καλεί να σπάσουμε μαζί τον καθρέφτη, για να γεννηθεί από τα θραύσματά του μια νέα εφιαλτική εικόνα, που ωστόσο θα διατηρεί τις σκοτεινές ρίζες του μύθου.

Πρόθεσή μας είναι η μελέτη του βάθους του μύθου της Ορέστειας και η αναζήτηση του απρόβλεπτου, του ασυνήθιστου, του παράδοξου. Τα πρόσωπα προσφέρουν τα σώματά τους στο θυσιαστήριο του ανοίκειου, θέτουν διαρκή ερωτήματα και διλήμματα. Η αισθητική της παράστασης προκύπτει από τη δυναμική σχέση του Σώματος με τον Μύθο, τον Χρόνο και τη Μνήμη. Θέτουμε ξανά το θεμελιώδες οντολογικό ερώτημα «περί τίνος πρόκειται», ένα ερώτημα που δεν επιδέχεται οριστικές απαντήσεις, αλλά διαρκώς μας ενεργοποιεί προς την κατεύθυνση της ολοένα βαθύτερης έρευνας της ρίζας του ήχου, της λέξης, των πολλαπλών διαστάσεων του ανθρώπινου αινίγματος και της ανακατασκευής ενός νέου Μύθου».

 

 

Πρεμιέρα  54ου Φεστιβάλ Ολύμπου με θέατρο-Δίον

Η «Ορέστεια» του Αισχύλου με το Εθνικό μας Θέατρο

Το 54ο Φεστιβάλ Ολύμπου 2025 ξεκινά το διάβα του τούτο το καλοκαίρι με την εμβληματική τριλογία «Ορέστεια» του Αισχύλου, αποδιδόμενη από το Εθνικό μας Θέατρο σε σκηνοθεσία του Θεόδωρου Τερζόπουλου.

Η σκηνή του αρχαίου θεάτρου Δίου, το Σάββατο 5 Ιουλίου 2025 στις 9:00 το βράδυ υποδέχεται τις τρεις εξ ολοκλήρου σωζόμενες τραγωδίες, Αγαμέμνων, Χοηφόροι, Ευμενίδες, τις οποίες πρωτοπαρουσίασε ο τραγικός ποιητής Αισχύλος το 458 π.χ. στη γιορτή των Διονυσίων.

Το έργο

Η Ορέστεια του Τερζόπουλου συνιστά ένα έργο διανοητικού και φιλοσοφικού βάθους, που κατορθώνει με τη συνταρακτική του ενέργεια να διευρύνει τα όρια της τέχνης, και να αφηγηθεί, εντέλει, την ιστορία της ίδιας της ανθρωπότητας. Ως πράξη αδιαμφισβήτητα πολιτική και εμπειρία πολυδιάστατα πνευματική, η παράσταση έτυχε διθυραμβικής υποδοχής τόσο από τους χιλιάδες θεατές που την παρακολούθησαν όσο και από τα εγχώρια και διεθνή μέσα μαζικής ενημέρωσης.

Μετά την πρεμιέρα της στην Επίδαυρο το  2024, την περιοδεία που ακολούθησε στην Ελλάδα και την Κύπρο, και την παρουσίασή της στη Βιτσέντσα της Ιταλίας, όπου άνοιξε τον 77ο Κύκλο Κλασικών παραστάσεων στο ιστορικό θέατρο Olimpico, η μοναδική αυτή παράσταση επιστρέφει στον τόπο από όπου ξεκίνησε το συναρπαστικό της ταξίδι, για να προσφέρει σε όλους μας τη δυνατότητα να τη ζήσουμε για ακόμα μια φορά.

Για την Ορέστεια

Κεντρικός άξονας της τριλογίας είναι η τραγική πορεία της οικογένειας των Ατρειδών, η κατάρα του αίματος που διαχέεται σε όλα τα πρόσωπα του δράματος και του χορού μέσα από διαδοχικά στάδια, οδηγώντας από την αποσταθεροποίηση στο αδιέξοδο. Την κατάσταση αυτή εκμεταλλεύεται η Αθηνά, για να θεσμοθετήσει μια αμφιλεγόμενη ειρήνη.

Στα δύο πρώτα μέρη της τριλογίας, στον Αγαμέμνονα και τις Χοηφόρους, οι δολοφονίες που βάζουν τέλος στις τυραννικές εξουσίες του Αγαμέμνονα και της Κλυταιμνήστρας αντίστοιχα αποτελούν την κορύφωση μιας νέας περιόδου κρίσης και αποσταθεροποίησης που αντανακλάται στις Ευμενίδες. Οι Ερινύες, οι χθόνιες θεότητες, εκπροσωπώντας τα ένστικτα και τις παρορμήσεις διαφυλάσσουν τη μνήμη. Γνωρίζοντας ότι κάθε διαμάχη με τους θεούς είναι προδιαγεγραμμένη ήττα, εξεγείρονται και απειλούν την ευταξία της πόλης. Ο Ορέστης πρέπει να πληρώσει για να τιμωρηθεί όχι μόνο το έγκλημα, αλλά και η επανάληψή του, και να διατηρηθεί ζωντανή η μνήμη της σύγκρουσης.

Η Αθηνά προσπαθεί με κάθε τίμημα να συνάψει «σύμφωνο ειρήνης» ανάμεσα στους θεούς και τις Ερινύες, προσφέροντας ανταλλάγματα και προνόμια. Για να πετύχει τη συνθηκολόγηση, μεταφέρει τη βία στο πεδίο της γλώσσας. Ο λόγος της εισάγει τη δόλια πειθώ, το ψέμα και την παραπλάνηση στην πολιτική σφαίρα. Οι Ερινύες υποκύπτουν με τη θέλησή τους. Φορώντας τα χαρακτηριστικά πορφυρά ενδύματα των μετοίκων, ανακηρύσσονται σε Ευμενίδες και απομακρύνονται από τον πυρήνα της πόλης.

Οδηγούνται στην αφάνεια, στη λήθη, στα έγκατα της γης. Το δημοκρατικό πολίτευμα έχει εγκαθιδρυθεί. Όχι όμως ανώδυνα. Ό,τι είναι ασύμβατο με το νέο καθεστώς –το μέρος του ζωντανού σώματος που συνδέεται με τη μνήμη, τα ένστικτα, τη ζωική ορμή– έχει εξοριστεί. Η νέα τάξη πραγμάτων επιβάλλεται από τους εξουσιαστικούς μηχανισμούς με τρόπο τέτοιο, ώστε αυτές οι ζωτικές δυνάμεις  μοιάζει σαν να μην υπήρξαν ποτέ.

Οι Ερινύες συμβιβάζονται και αποδέχονται την κοινωνική θέση των μετοίκων, ωστόσο η εσωτερική δομή τους δεν αλλοιώνεται. Όπως τα φυσικά φαινόμενα που δεν εξαφανίζονται από τη γη, αλλά ακολουθούν μια σπειροειδή πορεία μετουσίωσης, κλιμάκωσης και αποκλιμάκωσης, έτσι μπορούμε να φανταζόμαστε και τις χθόνιες θεότητες να οπισθοχωρούν και να αποσύρονται, για να αναδυθούν εκ νέου, παίρνοντας συνεχώς νέες, απροσδόκητες μορφές.

Σκηνοθετικό σημείωμα του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Γιατί η Ορέστεια συνεχίζει να ασκεί τρομακτική έλξη; Μια πιθανή απάντηση θα μπορούσε να είναι επειδή στον άνθρωπο υπάρχει η ανάγκη για μια βαθύτερη σχέση με τον Μύθο. Ο μύθος της Ορέστειας είναι επικίνδυνος, ανήκει στον κόσμο του ανοίκειου και του παράξενου, προκαλεί τον τρόμο, επειδή αποκαλύπτει το ατίθασο, το βίαιο και τους νόμους του βάθους που δεν μπορούν να δαμαστούν. Η Κλυταιμνήστρα μας καλεί να σπάσουμε μαζί τον καθρέφτη, για να γεννηθεί από τα θραύσματά του μια νέα εφιαλτική εικόνα, που ωστόσο θα διατηρεί τις σκοτεινές ρίζες του μύθου.

Πρόθεσή μας είναι η μελέτη του βάθους του μύθου της Ορέστειας και η αναζήτηση του απρόβλεπτου, του ασυνήθιστου, του παράδοξου. Τα πρόσωπα προσφέρουν τα σώματά τους στο θυσιαστήριο του ανοίκειου, θέτουν διαρκή ερωτήματα και διλήμματα. Η αισθητική της παράστασης προκύπτει από τη δυναμική σχέση του Σώματος με τον Μύθο, τον Χρόνο και τη Μνήμη. Θέτουμε ξανά το θεμελιώδες οντολογικό ερώτημα «περί τίνος πρόκειται», ένα ερώτημα που δεν επιδέχεται οριστικές απαντήσεις, αλλά διαρκώς μας ενεργοποιεί προς την κατεύθυνση της ολοένα βαθύτερης έρευνας της ρίζας του ήχου, της λέξης, των πολλαπλών διαστάσεων του ανθρώπινου αινίγματος και της ανακατασκευής ενός νέου Μύθου.

Οι συντελεστές

Μετάφραση Ελένη Βαροπούλου • Σκηνοθεσία – Δραματουργική επεξεργασία Θεόδωρος Τερζόπουλος • Συνεργάτης σκηνοθέτης Σάββας Στρούμπος • Σκηνικά – Κοστούμια – Φωτισμοί Θεόδωρος Τερζόπουλος • Πρωτότυπη μουσική σύνθεση Παναγιώτης Βελιανίτης • Σύμβουλος δραματολόγος Μαρία Σικιτάνο • Δραματολόγος παράστασης Ειρήνη Μουντράκη • Βοηθός σκηνοθέτη Θεοδώρα Πατητή • Συνεργάτιδα ενδυματολόγου Παναγιώτα Κοκκορού • Συνεργάτης φωτιστή Κωνσταντίνος Μπεθάνης • Καλλιτεχνική συνεργάτιδα Μαρία Βογιατζή • Βίντεο Νίκος Πάστρας • Φωτογραφίες Johanna Weber •

Παίζουν (αλφαβητικά) Μπάμπης Αλεφάντης (Πυλάδης), Έβελυν Ασουάντ (Κασσάνδρα), Τάσος Δήμας (Φύλακας / Κορυφαίος / Προπομπός), Κωνσταντίνος Ζωγράφος (Ορέστης), Έλλη Ιγγλίζ (Τροφός), Δαυίδ Μαλτέζε (Αίγισθος), Άννα Μαρκά Μπονισέλ (Προφήτις), Νίκος Ντάσης (Απόλλων), Ντίνος Παπαγεωργίου (Κήρυκας), Αγλαΐα Παππά (Αθηνά), Μυρτώ Ροζάκη  (Ηλέκτρα), Σάββας Στρούμπος (Αγαμέμνων), Αλέξανδρος Τούντας (Οικέτης), Σοφία Χιλλ (Κλυταιμνήστρα / Το Είδωλον της Κλυταιμνήστρας) • Χορός Μπάμπης Αλεφάντης, Κατερίνα Αμπλιανίτη, Έβελυν Ασουάντ, Χριστόφορος Βογιατζής, Ναταλία Γεωργοσοπούλου, Κατερίνα Δημάτη, Πύρρος Θεοφανόπουλος, Έλλη Ιγγλίζ, Βασιλίνα Κατερίνη, Θάνος Μαγκλάρας, Ελπινίκη Μαραπίδη, Άννα Μαρκά Μπονισέλ, Λυγερή Μητροπούλου, Ρόζυ Μονάκη, Ασπασία Μπατατόλη, Νίκος Ντάσης, Ντίνος Παπαγεωργίου, Βαγγέλης Παπαγιαννόπουλος, Σταύρος Παπαδόπουλος, Μυρτώ Ροζάκη, Γιάννης Σανιδάς, Αλέξανδρος Τούντας, Κατερίνα Χιλλ, Μιχάλης Ψαλίδας

Διάρκεια: 200΄

Τιμές Εισιτηρίων

20€ Κανονικό

15€ Άνω των 65 ετών

10€ Σπουδαστές, φοιτητές, άνεργοι, ΑμεΑ

Παιδιά από 6 ετών και άνω, πληρώνουν 10€ (Σπουδαστές, φοιτητές, άνεργοι, ΑμεΑ)

Δεν ισχύουν εισιτήρια ΟΓΑ

Σύνδεσμος ηλεκτρονικής προπώλησης

ticketservices.gr και στο 2107234567 (με χρήση πιστωτικής- χρεωστικής κάρτας)

                            ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

ΚΑΤΕΡΙΝΗ

Βιβλιοπωλείο «ΜΑΤΙ» Αβέρωφ 4, τηλ: 2351031275

Βιβλιοπωλείο «ΝΕΣΤΩΡ» Κανάρη 5, τηλ: 2351036024

Βιβλιοπωλείο «1900» Βασιλείου β΄ 2, τηλ: 2351028900

Βιβλιοπωλείο «ΣΑΒΒΙΔΗΣ» Μ. Αλεξάνδρου 47, τηλ: 2351029380

ΛΙΤΟΧΩΡΟ

Τουριστικό κατάστημα «I LOVE OLYMPOS- ΚΑΨΑΛΗΣ» Αγ. Νικολάου 24, τηλ: 2352083400

ΠΛΑΤΑΜΩΝΑΣ

«Το βιβλιοπωλείο-ΑΜΑΝΑΤΗΣ» τηλ: 2352042606

Τα εισιτήρια που διατίθενται με μειωμένη τιμή προπώλησης, πωλούνται μέχρι και το μεσημέρι της ίδιας ημέρας της παράστασης. Τα σημεία προπώλησης δε δέχονται χρηματικές συναλλαγές μέσω POS (χρήση τραπεζικής κάρτας), μόνο μετρητά.

 

 

Πανέτοιμο οργανωτικά και σε υποδομές το 54ο Φεστιβάλ Ολύμπου

Απόψε η πρεμιέρα με το Εθνικό μας Θέατρο

Το  Φεστιβάλ Ολύμπου ξεκινά απόψε (5 Ιουλίου 2025-ώρα 9:00)  την πεντηκοστή τέταρτη διαδρομή του περιδιαβαίνοντας  στα μονοπάτια του πολιτισμού.

Στην Πιερική γη, όπου αξιοποιώντας το αποτύπωμα  της ταυτότητας της  αρχαιολογικής και ιστορικής της Μακεδονικής κληρονομιάς, συνεχίζει να υπηρετεί τις τέχνες και τα γράμματα με σεβασμό στις δημιουργικές ανησυχίες του πολιτισμικού χθες, αλλά και του σήμερα.

Ο τομέας υποδομών και οργάνωσης εκδηλώσεων του Οργανισμού Φεστιβάλ Ολύμπου, καθόλα έτοιμος αναμένει το φιλοθεάμον κοινό να το υποδεχθεί στους τόπους των παραστάσεων (αρχαιολογικού και σύγχρονου ενδιαφέροντος), παρέχοντας κάθε διευκόλυνση τόσο στα σχήματα του καλλιτεχνικού προγράμματος, όσο στους συμπολίτες μας που τιμούν με την παρουσία τους το θεσμό.

Το αρχαίο θέατρο Δίου, το Κάστρο του Πλαταμώνα, η αρχαία Πύδνα, ο Βυζαντινός Ναός της Παναγίας Κονταριώτισσας, το Κέντρο Μεσογειακών Ψηφιδωτών Δίου, τα δημοτικά θέατρα και γενικότερα σειρά άλλων αρχαιολογικών τόπων της Πιερικής γης φιλοξενούν τις παραστάσεις του Φεστιβάλ Ολύμπου.

Από μέρους του διοικητικού συμβουλίου του ΟΡ.ΦΕ.Ο. την Εφορεία Υποδομών και Οργάνωσης Εκδηλώσεων συντονίζει η Λένα Γεωργούλη με τη συνεργασία του επιμελητή οργάνωσης και χώρων εκδηλώσεων Κώστα Κλιγγόπουλο.

Την παραμονή της πρεμιέρας η κ. Γεωργούλη και ο κ. Κλιγγόπουλος βρέθηκαν πρώτα στο αρχαίο θέατρο Δίου όπου ολοκληρώθηκαν οι απαραίτητες παρεμβάσεις και όπου οι τεχνικοί του Εθνικού Θεάτρου ετοίμαζαν τα σκηνικά της «Ορέστειας» με την οποία κάνει πρεμιέρα το 54ο Φεστιβάλ Ολύμπου 2025 (Σάββατο 5 Ιουλίου 2025, ώρα 9:00 μ.μ.).

Παράλληλα επισκέφθηκαν και τις αίθουσες του Κέντρου Μεσογειακών Ψηφιδωτών Δίου όπου θα φιλοξενηθούν οι εικαστικές εκθέσεις Πιεριέων και Βούλγαρων καλλιτεχνών. Στο Κέντρο ολοκληρώνονται οι εργασίες αποκατάστασης φθορών και καλλωπισμού.

«Όλοι μαζί, διοίκηση, συνεργάτες και μέλη της Εφορείας Υποδομών και Οργάνωσης Εκδηλώσεων συνεισφέραμε ώστε και το φετινό Φεστιβάλ Ολύμπου να λειτουργήσει εύρυθμα και απρόσκοπτα. Θα το διαπιστώσουν όσοι βρεθούν στις παραστάσεις του καλοκαιριού, εκδηλώσεις όπου όλες και η κάθε μια είναι ξεχωριστές.

Σας περιμένουμε. Καλοτάξιδο το 54ο Φεστιβάλ Ολύμπου» δήλωσε η κ. Γεωργούλη, ευχαριστώντας παράλληλα όλες και όλους που υποστήριξαν τις πρωτοβουλίες του Οργανισμού Φεστιβάλ Ολύμπου.