Απάντηση του Κυνηγετικού Συλλόγου Κατερίνης

στον «Όλυμπο»

στα ερωτήματα του Φυσιολατρικού Συλλόγου Λιτοχώρου για την κατάρτιση του Προεδρικού Διατάγματος για τον Όλυμπο

Ο Φυσιολατρικός Σύλλογος Λιτοχώρου «Όλυμπος», δημοσίευσε πρόσφατα δελτίο τύπου στο «Ολύμπιο Βήμα» με τον τίτλο «Ερωτήματα που “καίνε” για το Π.Δ. για τον Εθνικό Δρυμό Ολύμπου».

 

Στα «καυτά» ερωτήματα του Φυσιολατρικού Συλλόγου Λιτοχώρου, προτεραιότητα δόθηκε στην αυθαίρετη, αντιεπιστημονική και δογματική προσέγγιση πως δε θα ωφεληθούν οι τοπικές κοινωνίες από τη συνύπαρξη των ορειβατών με τους κυνηγούς στον Όλυμπο. Συγκεκριμένα διερωτάται ο εκπρόσωπος του Συλλόγου κ. Γιαννικός:

 

«1. Πως θα ωφεληθούν οι τοπικές κοινωνίες από το γεγονός ότι Κυνηγοί και Πεζοπόροι – Ορειβάτες θα κινούνται από κοινού στα ίδια μονοπάτια στην καρδιά του Εθνικού Δρυμού ενός βουνού που προστατεύεται από την UNESCO ως μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς; Θα πρόκειται σαφώς για άλλη μία Ελληνική καινοτομία στο όνομα της ανάπτυξης.»
Αποτελεί ιδιαίτερα δυσάρεστη έκπληξη για μας τους κυνηγούς, να διαπιστώνουμε πως αντί ελευθερίας, συνεννόησης, αλληλεγγύης και αλληλοσεβασμού, ο Φυσιολατρικός Σύλλογος Λιτοχώρου επιλέγει το δογματισμό και τον αποκλεισμό σε άλλους χρήστες. Και τούτο γίνεται παραποιώντας μάλιστα την πραγματικότητα, μιας και δεν υπάρχει ούτε εποχική ούτε χωρική επικάλυψη της πεζοπορίας – ορειβασίας με τη θήρα, σε ποσοστό που ξεπερνά το 90% των πεζοπορικών και ορειβατικών επισκέψεων στον Όλυμπο.
Δε μπορούμε επομένως παρά να διατυπώσουμε με τη σειρά μας κι εμείς μερικά ερωτήματα προς τον κ. Γιαννικό, με σκοπό την ενημέρωση τόσο της τοπικής κοινωνίας, των πολιτικών και των αρμόδιων υπηρεσιών του τόπου σε ότι αφορά στη διαχείριση του Ολύμπου και την άσκηση της θήρας σε αυτόν.

2. Ο Φυσιολατρικός Σύλλογος Λιτοχώρου ξεκίνησε τη λειτουργία του το 1975 και αριθμεί λιγότερα από 200 μέλη. Ο Κυνηγετικός Σύλλογος Κατερίνης αντίθετα λειτουργεί από τις αρχές του αιώνα και σήμερα αριθμεί περίπου 1400 ενεργά και ταμειακώς εντάξει μέλη.
Οι κυνηγοί, όπως ο Χρήστος Κάκκαλος, υπήρξαν μαζί με του κτηνοτρόφους, και τους υλοτόμους οι πρώτοι ορειβάτες στην πράξη. Η ορειβασία για αυτούς δεν ήταν αυτοσκοπός αλλά μέσο άσκησης της δραστηριότητάς τους. Σήμερα τα πράγματα έχουν αλλάξει και έχει διαμορφωθεί το πλαίσιο στο οποίο ο άνθρωπος μπορεί να θέτει την ορειβασία ως αυτοτελή σκοπό, χωρίς να συνδέεται με κάποια άλλη βιοποριστική ανάγκη. Αυτό όμως δε σημαίνει σε καμία περίπτωση πως δεν υπάρχουν κοινά χαρακτηριστικά μεταξύ ορειβατών και κυνηγών.
Παρά την ασυμβατότητα μεταξύ της άσκησης της θήρας και της ορειβασίας, οι κυνηγοί ποτέ δε διανοηθήκαμε να ζητήσουμε το περιορισμό και πόσο μάλλον τον αποκλεισμό των ορειβατών από τον Όλυμπο, ή οποιοδήποτε άλλο βουνό της Ελλάδας με αυξημένη παρουσία ορειβατών. Σεβόμαστε την παρουσία των ορειβατών και στηρίζουμε έμπρακτα, εθελοντικά πολλές ορειβατικές εκδηλώσεις όπως γίνεται στον υπερμαραθώνιο βουνού στο παρθένο δάσος Φρακτού στη Δράμα.
Το κυνήγι στον Όλυμπο, απαγορεύεται ήδη στο 50% του υπό ίδρυση εθνικού πάρκου και μέσα στις εκτάσεις αυτές βρίσκονται τα περισσότερα αν όχι όλα τα κύρια ορειβατικά μονοπάτια. Πέραν τούτου, το κυνήγι ξεκινά στις 15/9 κάθε έτους, ενώ σύμφωνα με τις υπάρχουσες μελέτες, ο κύριος όγκος των ορειβατών ανεβαίνει στον Όλυμπο στη διάρκεια των Καλοκαιρινών μηνών.
Στις περιοχές και στην εποχή που επιτρέπεται σήμερα το κυνήγι υπάρχει περιορισμένη ως ελάχιστη επισκεψιμότητα από ορειβάτες.
Παρόλα αυτά, βλέπουμε τόσο τις αρμόδιες υπηρεσίες, όσο και μερίδα των ορειβατών να προσπαθούν με κάθε τρόπο να αποκλείσουν πλήρως τους κυνηγούς από τον Όλυμπο, γεγονός που εγείρει έντονα ερωτηματικά, για την επιστημονική επάρκεια της θέσης των μεν, και για το ήθος θέσης των δε.
Γιατί λοιπόν κύριε Γιαννικέ επιθυμείτε εσείς και κάποιοι άλλοι διακαώς να φύγουν πλήρως οι κυνηγοί από τον Όλυμπο όταν υπάρχουν περιοχές που ασκείται θήρα και δεν πατά το πόδι του ποτέ κανείς ορειβάτης. Δε σας αρκούν τα 150.000 στρέμματα απαγορεύσεων θήρας και θέλετε να μας αποκλείσετε και από τα υπόλοιπα 150.000 στρ.;
Αν κάποιος πρότεινε την πλήρη απαγόρευση της ορειβασίας – πεζοπορίας στον Όλυμπο γιατί με τον τρόπο που ασκείται ανεξέλεγκτα αποτελεί εν δυνάμει σημαντικό κίνδυνο για το φυσικό περιβάλλον του Ολύμπου, όπως καταγράφεται στις σχετικές μελέτες, τι θα λέγατε τότε;

3. Κύριε Γιαννικέ, συμμετέχετε ως αναπληρωματικό μέλος της κας Ελισάβετ−Διονυσίας Τζιούκα στο Δ..Σ. του Φορέα Διαχείρισης Εθνικού Δρυμού Ολύμπου. Στη συνεδρίαση του Φορέα Διαχείρισης στις 2/11/2015 στην οποία αποφασίστηκαν οι θέσεις του Φ.Δ. επί του Σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος για τον Όλυμπο, απουσιάζατε αμφότεροι. Η συγκεκριμένη ψηφοφορία θα μπορούσε να χαρακτηριστεί μία από τις σημαντικότερες αν όχι η σημαντικότερη που έχει διενεργηθεί από το φορέα Διαχείρισης Εθνικού Δρυμού Ολύμπου.
Πως δικαιολογείται η απουσία σας από τη συγκεκριμένη ψηφοφορία και για ποιο λόγο επιλέγετε να θέσετε τον αποκλεισμό των κυνηγών ως προτεραιότητα τώρα, ένα μήνα μετά, στο επίμαχο δελτίο τύπου;
4. Οι αρμόδιες Υπηρεσίες βασίζονται στον εθελοντισμό των κυνηγών σε σειρά ζητημάτων που σχετίζονται με την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος της χώρας όσο και με τη δημόσια υγεία. Από τη θηροφύλαξη που ασκούμε με δικά μας έξοδα (περισσότερα από 7.000.000 ευρώ ανά έτος), την πυροφύλαξη μέσα από τη συμμετοχή μας στην Πολιτική Προστασία και την άμεση και αποτελεσματική συνεργασία με την Πυροσβεστική Υπηρεσία όταν και όπου ζητήθηκε, μέχρι την αντιμετώπιση της λύσσας αλλά και της γρίπης των πτηνών που εκτιθέμεθα σε κίνδυνο που όλοι αποφεύγουν επιμελώς, οι κυνηγοί προσφέρουμε εθελοντικά την ουσιαστική στήριξή μας, δαπανώντας περισσότερα χρήματα από οποιοδήποτε άλλο ιδιωτικό φορέα. Επίσης, μιας και εκπροσωπείτε και τους ορειβάτες του Λιτοχώρου, πρέπει να τονίσουμε πως σε αρκετές περιπτώσεις που χάθηκαν ορειβάτες στα Ελληνικά βουνά, ήταν οι κυνηγοί και οι θηροφύλακες που πληρώνονται με χρήματα των κυνηγών που διέσωσαν τους αγνοούμενους πριν πάθουν κάτι κακό.
Γιατί όταν πρόκειται για βοήθεια τόσο θεσμικοί όσο και μη θεσμικοί παράγοντες ζητούν την εθελοντική συνδρομή των κυνηγών και μετά πισώπλατα ή φανερά, επιχειρούν τον πλήρη αποκλεισμό τους από την Ελληνική φύση, την οποία συνταγματικά δικαιούνται εξίσου με οποιοδήποτε άλλο πολίτη να απολαμβάνουν μέσα από την άσκηση της θήρας;
5. Δεν έχουμε καμία ψευδαίσθηση ούτε τρέφουμε αυταπάτες ούτε θα επιχειρήσουμε ποτέ να παραπλανήσουμε κανέναν στη διαπίστωση πως είναι ασύμβατη η άσκηση της δραστηριότητας της θήρας με άλλες δραστηριότητες. Δεν ασκούνται όμως άλλες δραστηριότητες στους κυνηγότοπους του Ολύμπου και δεν κυνηγάμε στα κύρια ορειβατικά μονοπάτια, ούτε στις κορυφές. Έχουμε ήδη αποκλειστεί στο 50% της έκτασης του Ολύμπου και σεβόμαστε αυτήν την πραγματικότητα όπως και κάθε ανάγκη διαχείρισης και προστασίας του μυθικού βουνού. Άλλο αυτό όμως και άλλο ο πλήρης, αυθαίρετος, αντιεπιστημονικός και άκρως δογματικός αποκλεισμός των κυνηγών από τον Όλυμπο που επιχειρούν πολλοί να πετύχουν.
Θεωρούμε πως στην κατάσταση που βρίσκεται σήμερα η χώρα, αποτελεί ιδιαίτερα επικίνδυνη προσέγγιση οποιαδήποτε απόπειρα αποκλεισμού οποιασδήποτε κοινωνικής ομάδας που ασκεί νόμιμη δραστηριότητα.
Θα περιμέναμε από τους φυσιολάτρες και τους ορειβάτες λύσεις και προτάσεις συνεργασίας, κατανόησης, ανοχής του διαφορετικού και συνεννόησης.
Είμαστε διαθέσιμοι και το έχουμε δηλώσει ήδη προς πάσα κατεύθυνση, να αναθεωρήσουμε το καθεστώς της άσκησης της θήρας στον Όλυμπο χρονικά και χωρικά, εφόσον διαπιστωθεί, ή έστω μας υποδειχθεί πως υπάρχει ορειβατικό ενδιαφέρον σε κάποια περιοχή.
Παραμένουμε προσηλωμένοι σε αυτήν την κατεύθυνση και ελπίζουμε έστω τώρα, να δείξουν τόσο οι αρμόδιες Υπηρεσίες και το ΥΠΕΚΑ, όσο και οι άλλοι χρήστες – επισκέπτες του Ολύμπου, το ίδιο πνεύμα που θα μας επιτρέψει να συνυπάρξουμε χωρίς να αποκλειστεί κανείς από τον Όλυμπο.
Σε πολλές περιπτώσεις καλώς η κακώς θεωρούμαστε οι κυνηγοί βάρβαροι. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, με το Προεδρικό Διάταγμα για τον Όλυμπο, η βαρβαρότητα εξαντλείται τόσο από τις αρμόδιες Υπηρεσίες όσο και από μερίδα των άλλων χρηστών – επισκεπτών του Ολύμπου σε βάρος των κυνηγών, γιατί αποτελεί βαρβαρότητα κάθε αυθαίρετος αποκλεισμός.
Αυτό είναι ιδιαίτερα λυπηρό και δεν αφορά μόνο εμάς αλλά ολόκληρη την τοπική κοινωνία.
Ελπίζουμε η κατάσταση αυτή να αλλάξει προς όφελος όλων.

 

O ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                                                                       Ο Γ.ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΛΑΖΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ                                                                               ΠΛΑΤΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ

 

 

Τα ερωτήματα του ΦΣ Λιτοχώρου “Όλυμπος”