Αλλαγή διαδρομής λόγω ευαισθησίας

στον Χειμωνιάτικο Ενιπέα 2016

δείτε τη νέα διαδρομή

Την απόφασή της να αλλάξει την διαδρομή του φετινού “Χειμωνιάτικου Ενιπέα”, ώστε η διαδρομή να αποφεύγει την Α’ Ζώνη Προστασίας του Εθνικού Δρυμού Ολύμπου, ανακοίνωσε χθες η Οργανωτική Επιτροπή του αγώνα ορεινού τρεξίματος που θα πραγματοποιηθεί για 11η φορά.

Στην ανακοίνωση επισημαίνεται ιδιαίτερα η αξία  του «ιδιαίτερης και σπάνιας ομορφιάς τοπίου του Ολύμπου» και η σημασία του «σπάνιας βιοποικιλότητας οικοσύστημά του και την αειφόρο διαχείρισή του».

Αλλαγή διαδρομής 11ου Χειμωνιάτικου Ενιπέα

Η Οργανωτική Επιτροπή του Χειμωνιάτικου Ενιπέα γνωστοποιεί την αναλυτική διαδρομή του αγώνα ο οποίος θα διεξαχθεί τη δεύτερη Κυριακή του Δεκεμβρίου στον Όλυμπο. Η νέα διαδρομή διαμορφώνεται στα 22,3κμ με 1730μ θετικής υψομετρικής. Να σημειωθεί πως η αλλαγή αυτή κρίθηκε εκ των ων ουκ άνευ για τη συνέχιση του αγώνα λόγω του γεγονότος ότι διέσχιζε την ζώνη Α’ του Εθνικού Δρυμού.

Σταθήκαμε λοιπόν με δέος μπροστά στο ιδιαίτερης και σπάνιας ομορφιάς τοπίο του Ολύμπου αλλά και με ιδιαίτερη ευαισθησία στο σπάνιας βιοποικιλότητας οικοσύστημά του και την αειφόρο διαχείρισή του. Η δημιουργία της διαδρομής βασίστηκε στην προστασία του φυσικού οικοσυστήματος και της φυσιογνωμίας του, αποφεύγοντας την ζώνη Α’ του Εθνικού Δρυμού.

Με σθεναρό το αίσθημα ευθύνης προς το περιβάλλον και ειδικότερα προς την ιδιομορφία του μυθικού βουνού του Ολύμπου η διαδρομή θα χαρίσει στους αθλητές τη μοναδικότητα του Φαραγγιού του Ενιπέα τον χειμώνα. Άλλωστε η νέα διαδρομή προσιδιάζει περισσότερο και αντιπροσωπεύει ακριβέστερα το όνομα αυτού του ημιμαραθώνιου, εφόσον κινείται αποκλειστικά και μόνο και στις δύο όχθες του Ενιπέα.

Από την Οργανωτική Επιτροπή του 11ου Χειμωνιάτικου Ενιπέα
Λιτόχωρο 26/09/2016

Enipeas_map_2016

Enipeas_profile_2016

ΧΕΙΜΩΝΙΑΤΙΚΟΣ ΕΝΙΠΕΑΣ – ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΙΑΔΡΟΜΗΣ

Η διαδρομή ξεκινά μπροστά από τον χώρο τερματισμού του Olympus Marathon, μέσα στο Δημοτικό πάρκο Λιτοχώρου. Αρχικά κινείται πάνω στο κεντρικό δρόμο με δυτική κατεύθυνση, προς την πλατεία Λιτοχώρου. Από την κεντρική πλατεία, συνεχίζουμε τον πλακόστρωτο δρόμο για 300 μέτρα περίπου και στην συνέχεια παίρνουμε τον δρόμο δεξιά για 200 μέτρα όπου η διαδρομή περνάει κάτω από γέφυρα. Στην συνέχεια ο δρόμος μας κατευθύνει δεξιά για 30 μέτρα ώσπου θα δούμε τον δρόμο για το νεκροταφείο του Λιτοχώρου, καθώς και το φαράγγι του Ενιπέα. Ακολουθάμε την άσφαλτο (στο αριστερό μας χέρι έχουμε το νεκροταφείο Λιτοχώρου) για 450 μετρά, μέχρι να φτάσουμε στην ταβέρνα με τα πλατάνια. Την προσπερνάμε και κατευθυνόμαστε προς την αρχή του μονοπατιού Ε4 που οδηγεί προς την τοποθεσία Πριόνια μετά από 11 χιλιόμετρα. Ανηφορίζουμε το ξεκίνημα του μονοπατιού και βγαίνουμε στις τσιμεντένιες πλάκες που καλύπτουν το υδρευτικό αυλάκι που μεταφέρει τα νερά του Ενιπέα στο Λιτόχωρο. Κινούμαστε για 100-200 μέτρα πάνω στις πλάκες αυτές και στρίβουμε αριστερά στο γνωστό Ε4 μονοπάτι που ανηφορίζει, έχοντας ξύλινα παραπέτα στην εκτεθειμένη πλευρά του. Μετά από 100 μέτρα κι ενώ συνεχίζουμε να ανηφορίζουμε, υπάρχει στα αριστερά μας διασταύρωση-διχάλα του κύριου μονοπατιού.

Αφήνουμε το κεντρικό μονοπάτι και στρίβουμε αριστερά (ανατολικά) ακολουθώντας το δευτερεύον -υπάρχει και στη διαδρομή του Olympus Marathon – το οποίο είναι επίπεδο στην αρχή του. Αφού περάσουμε εκτεθειμένο σημείο σε βραχωμένο μέρος συνεχίζουμε άλλα 100-150 μέτρα και σε χαρακτηριστική χαλαρή δεξιά στροφή του φεύγουμε κοφτά δεξιά στον ανήφορο (με 90 μοίρες στροφή), που χαρακτηρίζεται από έλλειψη βλάστησης και χαλαρό έδαφος. Στα 50 μέτρα μπαίνουμε σε ξεκάθαρο και καλογραμμένο μονοπάτι, με μικρή ανηφορική κλίση, μέσα σε πεύκα. Σύντομα η κλίση εξαλείφεται και για λίγο κινούμαστε εντελώς επίπεδα, ενώ διακρίνουμε το Λιτόχωρο ανάμεσα στη βλάστηση. Το μονοπάτι συνεχίζεται στενό και με αρκετά σκαμπανεβάσματα, πριν πάρει τον απότομο ανήφορο προς το ξωκλήσι των Αγίων Αποστόλων.

Το μονοπάτι για τους Αγίους Αποστόλους είναι σύντομο αλλά απότομα ανηφορικό, ανάμεσα σε ψηλόκορμες βελανιδιές και πλατάνια. Φτάνοντας σε μια σύγχρονη μεταλλική εξέδρα, το μονοπάτι στρέφεται αριστερά, γίνεται πλακόστρωτο και μετά από 2-3 στροφές βγαίνει στο δημόσιο ασφάλτινο δρόμο που οδηγεί από το Λιτόχωρο στην τοποθεσία Αη Γιάννη. Στρίβουμε δεξιά στο δρόμο και τον ακολουθούμε για 50 μέτρα, μέχρι εκεί που χωρίζει στα δύο σε σχήμα «Τ». Δεν στρίβουμε ούτε δεξιά ούτε αριστερά αλλά φεύγουμε ευθεία μπροστά μας, εκεί όπου φαίνεται αμυδρά να ξεκινά ένα μονοπάτι. Το μονοπάτι είναι καλογραμμένο και αρκετά ανηφορικό και σε 100 μέτρα βγαίνει σε χωματόδρομο. Πηγαίνουμε προς τον ανήφορο (δεξιά) και στα 40 μέτρα βρισκόμαστε μπροστά στην πόρτα μιας μεγάλης αυλής, που ανήκει στον Ξενώνα Φακή.

Στα αριστερά της αυλόπορτας ξεκινά οριστικά πλέον και χωρίς καμιά άλλη διακοπή της συνέχειάς του το μονοπάτι, το οποίο οι αθλητές θα αφήσουν ξανά μετά από πολλά χιλιόμετρα και καθώς θα πλησιάζουν προς τον τερματισμό. Τώρα η διαδρομή ανηφορίζει για τα καλά την πλαγιά της Γκόλνας. Η βλάστηση είναι πολύ πυκνή και αποτελείται από ψηλούς θάμνους και δέντρα κάθε είδους, αφήνοντας όμως ξεκάθαρο το ίχνος του μονοπατιού, το οποίο είναι συντηρημένο σε κάποιο βαθμό και με σηματοδότηση. Μετά από πολλά στριφογυρίσματα και αφού σε κάποια σημεία επιτρέψει μια καταπληκτική θέα προς το Λιτόχωρο που κείται χαμηλά κάτω, το μονοπάτι βγαίνει σε ομαλότερο πεδίο και περνά από μεγάλο ξέφωτο, όπου βρίσκεται μια πέτρινη κατασκευή σαν περίπτερο, από την οποία το μονοπάτι περνά δίπλα.

Η κλίση του μονοπατιού μικραίνει και αυτό κινείται πλέον σε ΒΔ κατεύθυνση ξαναμπαίνοντας σε βλάστηση. Σύντομα, το μονοπάτι βγαίνει με απόλυτη ασφάλεια στην άκρη ενός γκρεμού που προσφέρει μοναδική θέα της άλλης πλευράς του φαραγγιού του Ενιπέα, που κατακρημνίζεται στην βόρεια πλευρά του, της Ζηλνιάς. Από εδώ και πέρα η κλίση του μονοπατιού μηδενίζεται καθώς μπαίνει σε μια χαρακτηριστική ευθεία-τούνελ, μέσα σε δάσος πεύκου. Αμέσως μετά και μόλις το μονοπάτι αρχίζει να κατηφορίζει για πρώτη φορά από το Λιτόχωρο, μια άλλη έκπληξη περιμένει το δρομέα, καθώς μια μοναδική εικόνα ανοίγεται μπροστά του: το συγκρότημα των κορυφών απλώνεται αμφιθεατρικά μπροστά, με τον Ενιπέα σε πρώτο πλάνο και σε όλο το ανάπτυγμά του σε πλάτος και το Μοναστήρι του Αγίου Διονυσίου στο κέντρο.

Από εδώ και μετά, το μονοπάτι κατηφορίζει συνεχώς και σχεδόν με σταθερή κλίση, με κάποιες μόνο εξαιρέσεις. Δεξιά μας κάτω και σε πολύ μεγάλο βάθος βρίσκεται ο Ενιπέας. Σταδιακά τα πεύκα δίνουν τη θέση τους σε οξιές. Μετά από δύο περίπου χιλιόμετρα κατάβασης βρισκόμαστε μπροστά σε μια διχάλα. Πρόκειται για τη διακλάδωση του μονοπατιού, που ένα του σκέλος (δεξί) συνεχίζει να κατηφορίζει προς Καστάνα, που είναι και η σωστή διαδρομή, ενώ το άλλο του σκέλος (αριστερό) ανηφορίζει και έχει τελικό προορισμό το Μοναστήρι. Εδώ βρίσκεται Σημείο Ελέγχου. Η κατάβαση συνεχίζεται και τελικά το μονοπάτι αφού γίνεται στενό και κάνει απότομους ελιγμούς, συμβάλει στο μεγαλύτερό του Ε4. Εκεί οι αθλητές στρίβουν αριστερά και σε 100 μέτρα φτάνουν στη ρεματιά της Καστάνας, όπου μικρή ξύλινη γέφυρα περνά στην απέναντι πλευρά, όπου βρίσκεται πέτρινη βρύση. Αυτή είναι η τοποθεσία του ομώνυμου Σταθμού. Από εδώ οι αθλητές του Χειμωνιάτικου Ενιπέα συνεχίζουν την πορεία τους προς τη Μονή Αγ. Διονυσίου.

Το μονοπάτι συνεχίζει προς τη Μονή Αγ. Διονυσίου σχηματίζοντας κορδέλες δεξιά και αριστερά από τον Ενιπέα, με το πέρασμα γεφυρών από τη μια όχθη στην άλλη, άλλοτε ανεβαίνοντας και άλλοτε κατεβαίνοντας. Συνολικά, μέχρι τον Σταθμό, 3 χιλιόμετρα πιο πέρα, η διαδρομή περνά από 4 γέφυρες ακόμα (5 με εκείνη της Καστάνας). Η πορεία είναι αρκετά επίπονη λόγω των απότομων κλίσεων αλλά το τοπίο αποζημιώνει την προσπάθεια. Στα 2 χιλιόμετρα η διαδρομή περνά από το Άγιο Σπήλαιο, μια χαρακτηριστική ανοιχτή σπηλιά, με πηγή και ένα μικρό εκκλησάκι. Ένα χιλιόμετρο πιο πέρα φτάνουμε μπροστά από μια ακόμα γέφυρα την οποία και περνάμε (όπου ήταν τα προηγούμενα χρόνια ο σταθμός Μοναστήρι), την περνάμε και συνεχίζουμε το μονοπάτι Ε4 με κατεύθυνση προς Πριόνια.  Μετά από 500μ περίπου ανηφόρας αφήνουμε το κεντρικό μονοπάτι Ε4 και ανηφορίζουμε δεξιά στα σκαλοπάτια που οδηγούν στο κεντρικό Πάρκινγκ του Μοναστηριού Αγ. Διονυσίου. Εκεί στο 12ο ΚΜ είναι το σημείο ελέγχου καθώς και ο Σταθμός του αγώνα.

Αφήνοντας τον σταθμό κατηφορίζουμε, ακολουθώντας για 50 μέτρα την άσφαλτο και στην συνέχεια για λίγα μέτρα τον χωματόδρομο, βλέποντας στα δεξιά μας την είσοδο το παλιού Μοναστηριού του Αγίου Διονυσίου, και 500 μέτρα στρίβουμε δεξιά στον χωματόδρομο – μονοπάτι κατεβαίνοντας και πάλι στο ποτάμι του Ενιπέα. Στην συνέχεια παίρνουμε το μονοπάτι αριστερά και για 1κμ κινούμαστε πολύ κοντά στις όχθες του ποταμού στα δεξιά μας. Μετά το μονοπάτι μας ανηφορίζει αριστερά, περνώντας μια σάρα, κατευθύνεται προς την θέση Χανδόλια. Από εκεί και μέρα η πορεία είναι ανηφορική για τα επόμενα 4κμ μέχρι να φτάσουμε και στην συνέχεια μετά από 1κμ περίπου κατηφόρας φτάνουμε στην δασική θέση Ζηλνιά.

Από εκεί το μονοπάτι συνεχίζει κατηφορικό. Μετά από 300μ, στην διχάλα παίρνουμε το αριστερό μονοπάτι που είναι πάνω από το «Χούτα χωράφι». Η ήπια κατηφόρα συνεχίζετε με αρκετά ανοίγματα, όπου ο αθλητής βλέπει την υπέροχη θέα προς το Λιτόχωρο, τον Θερμαϊκό και φυσικά τον Όλυμπο. Στην συνέχεια περνάμε αφού περάσουμε ένα ξέφωτο με επίπεδες πετρώδης πλάκες, περνάμε παράλληλα με το «κτήμα Σαμουήλ» και περάσουμε την περιοχή «Κούβαρη» όπου σύντομα μας οδηγεί σε μικρή μεταλλική πεζογέφυρα, την οποία και περνάμε. Στην έξοδο της γέφυρας παίρνουμε το δεξί (δυτικό) ανηφορικό σκέλος του μονοπατιού, το οποίο ανηφορίζει ομαλά μόνο στο ξεκίνημά του και αμέσως μετά γίνεται πολύ απότομο, αλλά είναι σύντομο. Πλαγιοδρομώντας και ενώ κερδίζει υψόμετρο σε 100-200 μέτρα βγαίνει σε αγροτικό δρόμο τον οποίο περνάμε απέναντι και βγαίνουμε σε μικρό λιβάδι. Μπροστά μας φαίνονται τα κυπαρίσσια από τα κοιμητήρια του Λιτοχώρου και λίγοι θάμνοι κρύβουν το δημόσιο ασφάλτινο δρόμο που οδηγεί στους Μύλους.

Μετά από 100μ ασφάλτου στρίβουμε αριστερά στον αγροτικό χωματόδρομο και μετά από 600μ χωματόδρομου η διαδρομή κατηφορίζει αριστερά σε λιβάδια, όπου μετά από 300 μέτρα φτάνουμε στα πρώτα σπίτια, στην συνέχεια την Πλατεία Εθνικής Αντίστασης, το Χοροστασούλι, το ιστορικό 1ο Δημοτικό Σχολείο και την εκκλησία του Αγίου Δημητρίου, για να κατηφορίσει προς την κεντρική πλατεία με το σιντριβάνι και μετά από 300 μέτρα να φτάσει στο πάρκο του Λιτοχώρου, όπου και ο τερματισμός. Το τελευταίο αυτό τμήμα ταυτίζεται και με μέρος της διαδρομής του Olympus Marathon.