Όχι στην αναδρομική φορολόγηση αποθεμάτων

Κουκοδήμος για τον ΕΦΚ στον καφέ

αθέμιτος ανταγωνισμός η αναδρομική φορολόγηση αποθεμάτων, ρωτά πότε η αρμόδια υπουργός θα υλοποιήσει την δέσμευσή της

ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΚΩΣΤΑ ΚΟΥΚΟΔΗΜΟΥ
ΒΟΥΛΕΥΤΗ Ν. ΠΙΕΡΙΑΣ

 18 Ιανουαρίου 2017

 

 Αναφορά του βουλευτή Πιερίας Κώστα Κουκοδήμου προς τον Υπουργό Οικονομικών

Θέμα:  ΕΙΔΙΚΟΣ ΦΟΡΟΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ ΚΑΦΕ

 

Κύριε Υπουργέ,

Εκπρόσωποι εισαγωγέων, μεταποιητών, εμπόρων και διακινητών καφέ εκφράζουν τη διαμαρτυρία τους για την αναδρομική επιβολή φόρου κατανάλωσης προϊόντων καφέ, τα οποία βρίσκονταν την 31η Δεκεμβρίου 2016 στην κατοχή προσώπων που είτε τα έχουν παράγει είτε τα έχουν εισάγει από τρίτες χώρες, και δεν έχουν διατεθεί ακόμη προς πώληση.

Επισημαίνουν πως η επίμαχη διάταξη δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού, στρεβλώσεις στην αγορά και αλλοίωση των όρων ισονομίας, με ανεπανόρθωτες συνέπειες για τον κλάδο τους.

Σε συνάντηση τους με την αρμόδια Υφυπουργό πήραν τη διαβεβαίωση ότι άμεσα θα υπάρξει επίλυση του θέματος πλην όμως καμία εξέλιξη δεν υπήρξε.

Παρακαλώ για τις ενέργειές σας

 

Ο αναφέρων βουλευτής

Κωνσταντίνος Γ. Κουκοδήμος

 

 Επισυνάπτεται η επιστολή

 

ΘΕΜΑ : << ΕΙΔΙΚΟΣ ΦΟΡΟΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ ΚΑΦΕ – ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ >>. Κοινοποίηση της αρ. πρωτ. ΔΕΦΚ Φ 1188105 ΕΞ 2016/22-12-2016 (ΦΕΚ Β΄4241/29-12-2016)

 

Σύμφωνα με την κοινοποιούμενη διάταξη, προβλέπεται η αναδρομική επιβολή φόρου κατανάλωσης  προϊόντων καφέ, τα οποία βρίσκονται την 31η Δεκεμβρίου 2016,στην κατοχή προσώπων, τα οποία είτε τα έχουν παράγει, είτε τα έχουν εισάγει από Τρίτη χώρα , είτε τα έχουν αποκτήσει από άλλο κράτος –μέλος  και δεν έχουν διατεθεί προς πώληση. Τα προϊόντα αυτά θα πρέπει να δηλωθούν στις αρμόδιες τελωνειακές αρχές το αργότερο μέχρι 31-1-2017. Επιπλέον παρέχεται, για την μεταβατική περίοδο, στ πρόσωπα που θα αιτηθούν, η δυνατότητα άμεσης χορήγησης, είτε άδειας φορολογικής αποθήκης, είτε άδειας εγγεγραμμένου παραλήπτη είτε άδειας εγκεκριμένου αποθηκευτή, με απλουστευμένες συγκεκριμένες διαδικασίες. Οι αιτήσεις για χορήγηση των αδειών φορολογικής αποθήκης και εγγεγραμμένου παραλήπτη, πρέπει να υποβληθούν το αργότερο μέχρι την 15-2-2016, ενώ για την άδεια εγκεκριμένου αποθηκευτή μέχρι 28-2-2016.

Επιπρόσθετα, παραγωγοί που δεν επιθυμούν να λάβουν άδεια εγκεκριμένου αποθηκευτή ή εγγεγραμμένου παραλήπτη, υποχρεούνται να δηλώσουν τα προϊόντα που κατέχουν και να υποβάλλουν Δήλωση Ε.Φ.Κ. για την καταβολή των αναλογουσών φορολογικών επιβαρύνσεων που αναλογούν στο ένα τρίτο των προϊόντων κάθε φορά έως την τελευταία εργάσιμη μέρα των μηνών Απριλίου, Ιουνίου και Αυγούστου 2017. Από την υποβολή της εν λόγω δήλωσης των κατεχομένων προϊόντων, τα πρόσωπα αυτά δύναται να πωλούν τα προϊόντα τους , ενημερώνοντας σχετικά την αρμόδια τελωνειακή αρχή με συγκεντρωτική κατάσταση, κατά τις ημερομηνίες υποβολής των Δ.Ε.Φ.Κ.

Η επικείμενη διάταξη (άρθρο 20) περί αναδρομικής επιβολής του φόρου κατανάλωσης στα αποθέματα καφέ της 31-12-2017 δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού , στρεβλώσεις στην αγορά, και αλλοίωση των όρων ισονομίας, με ανεπανόρθωτες συνέπειες για τον κλάδο.

Για τον λόγω αυτό πραγματοποιήθηκε συνάντηση των ανωτέρω εκπροσώπων του κλάδου, (Εισαγωγέων, Μεταποιητών-Επεξεργαστών, Εμπόρων) και του προέδρου του Μεταποιητικού Τμήματος του Επιμελητηρίου Ημαθίας ως εκπρόσωπου της Επιμελητηριακής κοινότητας, με την Υφυπουργό κα. Παπανάτσιου στις 11-1-2017, όπου τέθηκαν οι κάτωθι επισημάνσεις :

Οι τιμές του ωμού καφέ διαπραγματεύονται στα διεθνή χρηματιστήρια εμπορευμάτων, και διαμορφώνονται ανάλογα με όρους και κανόνες της παγκόσμιας κεφαλαιαγοράς, αλλά και της εκάστοτε ισοτιμίας ΕΥΡΩ/ΔΟΛ.ΗΠΑ. Με δεδομένη την επιβολή του φόρου κατανάλωσης από 1-1-2017 σε ότι εισάγεται, και μάλιστα σε ποσοστό σχεδόν 70-80%, οι εμπλεκόμενες επιχειρήσεις (εισαγωγικές, μεταποιητικές, καφεκοπτεία) λόγω και της αδυναμίας εξεύρεσης ρευστότητας από πλευράς τραπεζών και επιβολής των Capital Controls, προμηθεύτηκαν ποσότητες κατά το δοκούν, προκειμένου να συνεχίσουν την ομαλή λειτουργία τους για το επόμενο διάστημα δεδομένου ότι θα απαιτούνται πλέον σχεδόν τα διπλάσια κεφάλαια και να αποδώσουν τον αναλογούντα φόρο κατά την πώληση των προϊόντων. Σε καμία περίπτωση δεν υπήρξε πρόθεση κερδοσκοπίας, απλά τρόπος αντιμετώπισης της προφανούς μελλοντικής αδυναμίας εξεύρεσης κεφαλαιακής επάρκειας. Συνέπεια των ανωτέρω είναι η αδυναμία από μέρους των επιχειρήσεων καταβολής αναδρομικά του αναλογούντος Ε.Φ.Κ. Εάν αυτός καταλογιστεί είναι σίγουρο ότι θα υπάρξει στάση πληρωμών των υπόλοιπων υποχρεώσεων των επιχειρήσεων όπως φόροι, Φ.Π.Α., ασφαλιστικών εισφορών μισθοδοσίας , ενδυνάμωση πολυεθνικών που κατέχουν δεσπόζουσα θέση στην αγορά και τελικά σε αφανισμό μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων.

Σημαντικές ποσότητες καφέ όλων των κατηγοριών βρίσκονται πλέον σε επιχειρήσεις οι οποίες απαλλάσσονται του ειδικού φόρου κατανάλωσης και είναι πλέον αδύνατο να ελεγχθούν από τις αρχές. Για παράδειγμα έμπορος-διακινητής που αγόρασε μέχρι της 30-12-2016 ποσότητες καφέ από εισαγωγέα δεν είναι υπόχρεος Ε.Φ.Κ. Επίσης μεταποιητής που αγόρασε καφέ από φορολογικό αντιπρόσωπο οίκου εξωτερικού ομοίως απαλλάσσεται του Ε.Φ.Κ. Αντίθετα μεταποιητής που αγόρασε άφρυκτο καφέ (ωμό) από εισαγωγέα είναι υπόχρεος απόδοσης Ε.Φ.Κ.

Είναι επιτακτικό, για να λειτουργήσει εύρυθμα η αγορά οι άμεσες ενέργειες από πλευράς Υπουργείου, ώστε να μην συνδέεται η λειτουργία της κάθε επιχείρησης με την δήλωση των αποθεμάτων της στις τελωνειακές αρχές, όπως επίσης και για την έκδοση ερμηνευτικών εγκυκλίων για τις εξαγωγές (ενδοκοινοτικών κλπ.) την εσωτερική παραγωγή και διακίνηση.

Εκ των ανωτέρω είναι προφανής η αδυναμία του συστήματος να εντοπίσει και να φορολογήσει τα αποθέματα του καφέ σε όλο το φάσμα της αλυσίδας του καφέ. Συνεπώς η επιβολή φόρου κατανάλωσης είναι ανέφικτο να επιβληθεί στα αποθέματα του καφέ σε όποιο είδος και στάδιο της αλυσίδας παραγωγής και διακίνησης (εισαγωγή, μεταποίηση-επεξεργασία, αποθήκευση, εμπορία) βρίσκονται, προς αποφυγή δημιουργίας αθέμιτου ανταγωνισμού και κυρίως για λόγους ισονομίας.

Ιδιαίτερα σημαντικό είναι, σύμφωνα με τους πιο μέτριους υπολογισμούς του κλάδου, ότι το τελικό ποσό που θα εισπραχθεί σύμφωνα με τον αρχικό καταμερισμό επιβολής φόρου κατανάλωσης ανά κωδικό, θα είναι κατά πολύ μεγαλύτερο από αυτό που προϋπολογίσθηκε. Και ως εκ τούτου η άρση της αναδρομικής φορολόγησης των αποθεμάτων του καφέ δεν αναγκάζει το Υπουργείο να παρεκκλίνει των στόχων του.

Η κα Υφυπουργός και οι συνεργάτες της που παραβρέθηκαν στην συνάντηση κατανόησε τις επισημάνσεις αυτές και υποσχέθηκε την άμεση ενασχόλησή της προς την επίλυση τους.

Επίσης έχουμε πληροφορηθεί ότι επιχειρούνται συναντήσεις μεμονωμένων ομάδων με το Υπουργείο με διαφορετικά μονομερή αιτήματα, από αυτά που ετέθησαν στην συνάντηση της 11-1-17 και που σε καμία περίπτωση δεν εκφράζουν τον κλάδο τον οποίο ανά τομέα και στο σύνολό του εκπροσώπησαν εξουσιοδοτημένα θεσμικά του πρόσωπα.

Στην διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνηση.

 

ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΙ ΕΙΣΑΓΩΓΕΩΝ :

     ΡΟΥΠΑΣ ΗΡΑΚΛΗΣ  (ΡΟΥΠΑΣ ΕΠΕ)

     ΤΣΑΚΑΛΙΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ  (ΕΝΩΣΗ ΚΑΦΕΚΟΠΤΩΝ ΑΕ)

     ΑΡΧΟΝΤΑΚΗΣ ΜΑΝΘΟΣ   (Β.ΑΡΧΟΝΤΑΚΗΣ Α.Β.Ε.Ε.)

ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΙ ΜΕΤΑΠΟΙΗΤΩΝ :

    ΑΡΧΟΝΤΑΚΗΣ ΜΑΝΘΟΣ   (Β. ΑΡΧΟΝΤΑΚΗΣ Α.Β.Ε.Ε.)

   ΓΙΑΓΚΟΓΛΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ  (Πρόεδρος Μεταποιητικού Τμήματος Επιμελητηρίου Ημαθίας )

  

ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ ΕΜΠΟΡΩΝ-ΔΙΑΚΙΝΗΤΩΝ:

ΑΡΧΟΝΤΑΚΗΣ ΜΑΝΘΟΣ   (Β. ΑΡΧΟΝΤΑΚΗΣ A.B.E.E.)