ΚΑΙ ο ΣΥΡΙΖΑ ΚΑΙ η ΔΑΚΕ

ΚΑΙ το ΠΑΜΕ

δεν θέλουν κάμερες στις τάξεις … αλλά το θέμα είναι τι θέλει και τι κάνει η κυβέρνηση…

 

 

 

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΔΑΚΕ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ Δ.Ε
    Η ΔΑΚΕ Καθηγητών Δ.Ε εκφράζει την αντίθεσή της στη νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου Παιδείας, σύμφωνα με την οποία είναι δυνατή η ταυτόχρονη μετάδοση μέσω κάμερας του μαθήματος από την τάξη, για τους μαθητές που δικαιολογημένα θα απουσιάζουν.
    Η ΔΑΚΕ Καθηγητών Δ.Ε είχε καταθέσει την άποψη ότι δεν έπρεπε για λόγους δημόσιας υγείας να επαναλειτουργήσουν τα σχολεία, με εξαίρεση την Γ΄ Λυκείου, που λόγω των Πανελλαδικών Εξετάσεων επιβάλλεται να κάνει τις απαιτούμενες επαναλήψεις.
    Η λανθασμένη επιλογή της επανέναρξης των σχολικών μονάδων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης οδήγησε την πολιτική ηγεσία σε ένα ακόμα λάθος, την «τηλεμετάδοση» της μαθησιακής διαδικασίας.
    Αυτομάτως εγείρονται σοβαρότατα ερωτήματα για τη συνταγματικότητα της ρύθμισης και προβληματισμοί για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Με την έναρξη της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, μέσω της πλατφόρμας Webex, ετέθη το ζήτημα της προστασίας των προσωπικών δεδομένων των εκπαιδευτικών, δεδομένου ότι μπορούσε κάποιος κακόβουλος να βιντεοσκοπήσει την όλη διαδικασία. Η αναγκαιότητα, όμως,  της συνέχισης της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της συνακόλουθης ψυχολογικής στήριξης των μαθητών , εν μέσω πανδημίας, μας υποχρέωσε να ξεπεράσουμε τις όποιες ενστάσεις μας. Στην προκείμενη περίπτωση, τίθεται σε κίνδυνο η προστασία των προσωπικών δεδομένων των μαθητών μας.  Όσοι μετέχουν  της εκπαιδευτικής πραγματικότητας γνωρίζουν περιστατικά, όπου έχει χρησιμοποιηθεί η τεχνολογία για τη διακωμώδηση  εκπαιδευτικών  και μαθητών. Για τον λόγο αυτό άλλωστε, απαγορεύεται ρητά η κατοχή και χρήση του κινητού τηλεφώνου στο σχολείο. Τώρα έρχεται η πολιτική ηγεσία να νομοθετήσει αντίθετα, πέφτοντας καταφανέστατα σε αντίφαση σε σχέση με την προηγούμενη πολιτική της.
    Εντύπωση μας προκαλεί η στάση της Ανεξάρτητης Αρχής για την Προστασία των Προσωπικών Δεδομένων, που   συναίνεσε στη σχετική ρύθμιση.
Υπενθυμίζουμε ότι η εν λόγω Αρχή έχει απαγορεύσει ρητά τη χρήση καμερών στο προαύλιο των σχολείων, για την αντιμετώπιση της μαθητικής παραβατικότητας.  Επίσης, ρητά απαγορεύεται η ανάρτηση στην ιστοσελίδα του σχολείου και στους κοινόχρηστους χώρους του σχολείου, φωτογραφιών και βίντεο των μαθητών που συμμετείχαν σε σχολικές εκδηλώσεις, χωρίς τη συναίνεση των γονέων τους. Τώρα με ποια λογική δίνεται η δυνατότητα μετάδοσης της καθ’ αυτής μαθησιακής διαδικασίας και της  έκθεσης των μαθητών στον κάθε κακόβουλο θεατή;
    Είναι δεδομένο ότι η ρύθμιση αυτή θα δημιουργήσει σοβαρές παρενέργειες στη σχολική ζωή και στην ψυχολογία των μαθητών. Η εκπαιδευτική διαδικασία στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση καμία σχέση δεν έχει με τις διαλέξεις και τις ανακοινώσεις στα Πανεπιστήμια και τα Συνέδρια.  Η διδασκαλία είναι μία ζωντανή διαδικασία, που βασίζεται στη δημιουργία ενός κλίματος εμπιστοσύνης και οικειότητας και προάγεται και μέσω των λαθών που κάνουν οι μαθητές. Τα παιδιά στην τάξη πρέπει να νιώθουν άνετα και ασφαλή σαν στο σπίτι τους. Είναι βέβαιο ότι οι συνεσταλμένοι μαθητές καθώς και οι μαθητές με μέτριες επιδόσεις θα απομονωθούν, φοβούμενοι μήπως γίνουν αντικείμενο χλευασμού.
    Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας δηλώνει ότι η όλη διαδικασία γίνεται για λόγους δημόσιου συμφέροντος, με στόχο την παρακολούθηση όλων των μαθητών.
Δεν απαντά όμως σε κρίσιμα ερωτήματα:
Πώς θα διαφυλαχθεί η διδασκαλία, όταν όλοι γνωρίζουν ότι παρακολουθούνται, σχολιάζονται και πιθανόν καταγράφονται, ενδεχομένως ακόμη και για δόλιους σκοπούς,  από οποιονδήποτε σχετικό ή άσχετο με τους μαθητές και τους  καθηγητές;
Πώς θα προστατευθούν μαθητές και καθηγητές  από μία πιθανή διαπόμπευση μέσω μαγνητοσκόπησης;
Πώς θα ενθαρρυνθούν οι μαθητές μας να συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία, όταν γνωρίζουν ότι ένα πιθανό λάθος τους, μπορεί να τους καταστήσει αντικείμενο χλευασμού;
Πώς θα προστατευτούν τα παιδιά με ειδικές μαθησιακές ανάγκες, πού πρέπει να τυγχάνουν ιδιαίτερης μέριμνας;
Πώς θα προστατευθούν τα  προσωπικά δεδομένα των ανήλικων μαθητών μας;
Η ΔΑΚΕ Καθηγητών Δ.Ε,  με αίσθημα ευθύνης, καλεί την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να μην προχωρήσει στην υλοποίηση του σχετικού μέτρου. Άλλωστε, οι καθηγητές αδυνατούν να το εφαρμόσουν, διότι αφενός μεν δεν  υπάρχουν οι απαραίτητες τεχνολογικές υποδομές στα σχολεία, αλλά και σεβόμενοι τα προσωπικά δεδομένα των μαθητών τους. Παράλληλα οφείλουν να προστατεύσουν και  τους εαυτούς τους από πιθανές δικαστικές διώξεις, ύστερα από μηνύσεις γονέων. Ήδη εκατοντάδες γονείς, που θα στείλουν τα παιδιά τους στο σχολείο,  έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους και απαιτούν τη μη βιντεοσκόπηση των παιδιών τους. Την άποψη αυτή των γονέων οφείλει να σεβαστεί το Υπουργείο Παιδείας.
Ε.Ε ΔΑΚΕ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ Δ.Ε

 


Ανακοίνωση ΕΠΕΚΕ Παιδείας ΣΥΡΙΖΑ

No cameran!

 

Η απόπειρα διαστρέβλωσης της χτεσινής δήλωσης του Νίκου Φίλη και της Μερόπης Τζούφη, τομεαρχών Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, φανερώνει τον πανικό, την πλήρη άγνοια και την οργανωτική ανικανότητα της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας.

Ο ΣΥΡΙΖΑ στήριξε από την πρώτη στιγμή την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, ως αναγκαίο μέτρο σε αυτές τις ασυνήθιστες περιστάσεις. Η αρμόδια υπουργός αντίθετα, απέτυχε στοιχειωδώς να πράξει το ίδιο. Απέτυχε να εξοπλίσει τους χιλιάδες εκείνους μαθητές που παρά τις ψευδείς διακηρύξεις της για «γενναίες προμήθειες», παρέμειναν ως σήμερα χωρίς υπολογιστή.

Απέτυχε να στηρίξει τους εκπαιδευτικούς που πάσχιζαν να μεταδώσουν μάθημα από το σπίτι τους, με όποια μέσα είχαν στη διάθεσή τους, χωρίς την παραμικρή παιδαγωγική καθοδήγηση και υποστήριξη. Απέτυχε να αξιοποιήσει και να αναβαθμίσει το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο και κατέφυγε σε ιδιωτική πλατφόρμα, χωρίς διασφάλιση των προσωπικών δεδομένων εκπαιδευτικών και μαθητών.

Το μόνο που πέτυχε ήταν η υπερκοστολογημένη επικοινωνιακή καμπάνια, με καλοσχεδιασμένα γραφικά, διαφημιστικά σποτ και αναρτήσεις στα κοινωνικά δίκτυα.

Η επόμενή της κίνηση ήταν να ανοίξει τα σχολεία βεβιασμένα, χωρίς διασφάλιση ότι οι κλειστοί τους χώροι δεν θα αποτελέσουν πυρήνες αναζωπύρωσης της πανδημίας. Συνειδητοποιώντας δε ότι αρκετοί γονείς προσανατολίζονται να μη στείλουν τα παιδιά τους στο σχολείο και έχοντας διαταράξει την εξ αποστάσεως εκπαίδευση -που σε ένα κάποιο βαθμό κάλυπτε τις ανάγκες- κατέφυγε χτες σε ένα βήμα πρωτόγνωρο. Στη νομοθέτηση της βιντεοσκόπησης και ζωντανής αναμετάδοσης του μαθήματος με τους μαθητές στην τάξη, ξεσηκώνοντας δικαίως την εκπαιδευτική κοινότητα.

Μπροστά στην κατακραυγή και την απουσία της ελάχιστης υποστήριξης από τους καθηγητές, τους δασκάλους, τους γονείς και τους μαθητές, με μόνη εξαίρεση μετρημένους στα δάκτυλα δημοσιογράφους σε φιλικά της ΜΜΕ, η πανικόβλητη υπουργός προσπαθεί να παρουσιάσει την πρωτοφανή αυτή ρύθμιση ως «τεχνολογική καινοτομία».


Φυσικά, κανείς δεν πείθεται. Οι κάμερες δεν έχουν καμία θέση μέσα στις σχολικές αίθουσες. Δεν πρόκειται για «καινοτομία», αλλά για ένα βαθιά αντιπαιδαγωγικό μέτρο που δεν εφαρμόζεται σε κανένα σχολείο στον κόσμο.

9/5/2020

 

 

Η σχολική ζωή δεν είναι ριάλιτι!

Η τροπολογία για την on-line παρακολούθηση του μαθήματος επιστρέφεται ως απαράδεκτη!

Αυτή η ρύθμιση ανοίγει επικίνδυνους δρόμους για την ίδια την εκπαιδευτική διαδικασία. Δεν πατάει σε κανένα παιδαγωγικό κριτήριο και παραβιάζει τα προσωπικά δεδομένα μαθητών και εκπαιδευτικών. Το μέτρο αυτό δεν έχει καμία σχέση με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση (ασύγχρονη και σύγχρονη).
Δεν υπάρχει καμία δικλείδα ασφαλείας ότι το μάθημα δεν καταγράφεται, δεν μαγνητοσκοπείται αφού δεν μπορεί να ελεγχθεί από τον ίδιο τον εκπαιδευτικό. Την ίδια στιγμή αφήνει ανήλικα παιδιά ανυπεράσπιστα μπροστά σε οποιονδήποτε «καλοθελητή»!

Η σχέση εμπιστοσύνης που με τόσο κόπο χτίζουμε καθημερινά οι εκπαιδευτικοί μέσα στις σχολικές αίθουσες παύει να προστατεύεται, θρυμματίζεται. Η δυναμική που δημιουργείται μέσα σε μια τάξη, οι σχέσεις των μαθητών μεταξύ τους αλλά και μεταξύ του εκπαιδευτικού και των μαθητών, η επικοινωνία αλλά και η παιδαγωγική πράξη είναι μοναδική. Αφαιρείται η δυνατότητα της παιδαγωγικής παρέμβασης του εκπαιδευτικού στα πλαίσια της διαχείρισης ιδιαίτερων ζητημάτων που προκύπτουν εντός τάξης. Πώς προστατεύονται για παράδειγμα οι μαθητές μας αν μια αφελής απάντηση ενός μαθητή γίνει viral και τον στιγματίσει σε όλη του ζωή; Η ίδια η συμπεριφορά και η στάση των μαθητών αλλάζει, τροποποιείται όταν γνωρίζουν ότι τους καταγράφει μια κάμερα!!

Η εκπαιδευτική διαδικασία είναι μία σύνθετη υπόθεση που δεν είναι ούτε για livestreaming, ούτε για παρακολούθηση από την οθόνη του υπολογιστή από οποιονδήποτε έχει πρόσβαση. Το Υπουργείο Παιδείας χωρίς να λογαριάζει τίποτα μετατρέπει τα σχολικά μαθήματα σε «bigbrother». Οι εκπαιδευτικοί δεν εκθέτουμε ούτε τους μαθητές μας, ούτε εμάς τους ίδιους σε αυτόν τον κίνδυνο. Θα προστατεύσουμε τη διαδικασία της διδασκαλίας και δε θα την αφήσουμε να γίνει τηλεοπτικό show.

Οι εκπαιδευτικοί, κατά τη διάρκεια της πανδημίας, στις ειδικές εκπαιδευτικές συνθήκες που διαμορφώθηκαν, σταθήκαμε με όλα τα μέσα δίπλα στους μαθητές μας χωρίς καμία απολύτως στήριξη από την Κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας. Γνωρίζουμε τον τρόπο να σταθούμε έμπρακτα και ουσιαστικά δίπλα σε όλους τους μαθητές μας και σε αυτές τις νέες συνθήκες.

Η στάση του Υπουργείου Παιδείας είναι εξαιρετικά επικίνδυνη! Η τροπολογία που ψηφίζεται υπερβαίνει κάθε όριο αφού κλείνει το μάτι σε όποιον μαθητή δεν θέλει να έρθει στο σχολείο, να παρακολουθεί το μάθημα από το σπίτι του! Δηλαδή, η δια ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία να μην είναι υποχρεωτική για όλους!

Να αποσυρθεί άμεσα η τροπολογία!

Με συλλογικές αποφάσεις των σωματείων μας και των Ομοσπονδιών, θα κάνουμε ότι περνάει από το χέρι μας για να μην εφαρμοστεί!

Αθήνα, 8/5/2020