Απολογισμός εκ παραλογισμού

και πανδημιικά άλλοθι εκατέρωθεν

και πως τρως τ’ αρνί χωρίς τα μέτρα…

 

 

διαβάστε και το update παράρτημα στο τέλος του κειμένου

 

 

Το να διακρίνει, να κρίνει και να επικρίνει -συνήθως- κάποιος τα όσα αφορούν την διοίκηση και τα κοινά της κοινότητας στην οποία ζει και ο ίδιος δεν είναι κάτι ευχάριστο και αναίμακτο. Η όποια επιβράβευση των πολλών που εντυπωσιάζονται εύκολα και από τα σωστά και από τα στραβά και η γκρίνια και τα παράπονα των αρχόντων είναι οι μόνες ενδείξεις για το αν η κρίση είναι και παραμένει σωστή, αν το θεματολόγιο είναι σημαντικό και σοβαρό κι αν πράγματι τα συμπεράσματα είναι υπέρ του κοινού καλού και όχι οτιδήποτε άλλου, κυριολεκτικά και πλήρως. Κυριολεκτικά και πλήρως γιατί στην πολιτική και ειδικά στην πολιτική του σήμερα της ελληνικής κοινωνίας, ένα είναι το πρόβλημα: η συνεχόμενη έκπτωση, η εδώ και δεκαετίες συνεχιζόμενη έκπτωση, η αφανής κι αυτή που εφευρίσκεται στην καθημερινή πρακτική των αρχόντων και η πλέον επίσημη, αυτή που ενσωματώνεται σε νόμους και διατάξεις και ΚΥΑ και ΠΝΠ, ως και στο Σύνταγμά μας ακόμη.

Το τελευταίο καιρό, ταυτόχρονα με την πρωτόγνωρη αυτή πάνδημη εμπειρία της μάχης κατά της πανδημίας, την καραντίνα και το ειδικό καθεστώς διαβίωσης και διακυβέρνησης, μέγας είναι ο προβληματισμός μου – κι ο προβληματισμός πολλών- για το πως λειτουργεί το ανώτατο όργανο διοίκησής μας, το Δημοτικό Συμβούλιο. Την πανδημική λειτουργία του καθόρισαν δύο παράμετροι: οι αποφάσεις κι οι επιλογές της κεντρικής κυβέρνησης και οι επιλογές της διοίκησης του Δήμου μας. Η πρώτη, σύρθηκε και σέρνεται πίσω από τα γεγονότα και τις εξελίξεις και αποφάσισε την δια -τηλεφωνικής- περιφοράς συνεδρίαση των Δημοτικών Συμβουλίων της χώρας, στο παρά πέντε -κυριολεκτικά- των συνεδριάσεων του μήνα εκείνου. Στη συνέχεια, ενώ αναγνώρισε την ανάγκη και οργάνωσε την λειτουργία της Βουλής (με συμμετοχή λιγότερων βουλευτών), φάνηκε να ξεχνά την Αυτοδιοίκηση και η τηλεδιάσκεψη ήρθε ως λύση και πάλι με μεγάλη καθυστέρηση. Και σήμερα, ενώ στην Βουλή έχει επιστρέψει ήδη η κοντινότερη στο φυσιολογικό λειτουργία της, οι Δήμοι και τα όργανά τους παραμένουν στο προηγούμενο αυστηρότερο καθεστώς και η τηλεδιάσκεψη η μόνη διέξοδος παραγωγή αποφάσεων…

Στους τρεις μήνες πανδημικών αυτοδιοικητικών αποφάσεων, γρήγορα προέκυψαν η εύκολη γκρίνια, ο σοβαρός προβληματισμός και τα σοβαρότερα-δικαιολογημένα παράπονα, αφού η δημαρχία επέλεξε να “περνά” μικρά και μεγάλα θέματα, χωρίς την ανάλογη συζήτηση, ειδικά για τα μεγαλύτερα θέματα. Ταυτόχρονα και από την πρώτη στιγμή, επιβεβαιώθηκε ότι η τηλεδιάσκεψη ως διαδικασία δεν μπορεί να εφαρμοστεί γιατί απλώς οι αιρετοί μας, ενώ ποστάρουν σαν δεκαπεντάχρονα καθημερινά -ειδικά οι της διοίκησης- στο skyping είναι δεινόσαυροι. Κι ήταν αυτό άλλοθι ψεύτικο, αφού όλοι έχουν στον περίγυρό τους …ένα δεκαπεντάχρονο. Οι ανάγκες πάντως και των δύο, διοίκησης και αντιπολίτευσης ικανοποιήθηκαν μια χαρά: οι πρώτοι “πέρασαν” μαζικά ότι σε άλλη περίπτωση θα κόστιζε τριβή και αντιπαράθεση ωρών και τελικά ίσως την επιστράτευση αυτής της παράξενης και διαπαραταξιακής υπάκουης πλειοψηφίας. Οι δεύτεροι είχαν κι αυτοί την ευκαιρία αντιπολίτευσης, χωρίς την δυνατότητα αντίλογου. Η διαφορά ήταν, είναι και θα είναι ότι μόνο η διοίκηση παράγει αποφάσεις και όλοι οι υπόλοιποι, σχόλια. Και ναι, μπορεί η αντιπολίτευση να υπερέβαλλε σε παράπονα και καταγγελίες, αλλά η αντιπολίτευση ελάχιστα συνδιαμορφώνει τις τελικές αποφάσεις της διοίκησης, κατά παράδοση στο Δήμο μας.

Είναι η επιλογή της δημαρχίας Γερολιόλιου άσχετη και ξεκομμένη από τις προθέσεις και τις επιλογές της κεντρικής κυβέρνησης; Σε καμία περίπτωση. Όχι μόνο λόγω της κομματικής ταυτότητας του δημάρχου μας, αλλά -κυρίως- γιατί υπάρχει ατζέντα και στην Αθήνα και στο Λιτόχωρο και η καραντίνα ήταν η ευκαιρία η ατζέντα αυτή να προωθηθεί ανέλπιστα ταχέως και αναιμάκτως αποτελεσματικά. ΣΔΙΤ για διαχείριση των υδάτων και ηλεκτροπαραγωγή, ενεργειακές κοινότητες και ακόμη μεγαλύτερη εμπλοκή των ιδιωτών στην υλοποίηση των υποχρεώσεων του Δήμου δεν αφορούν μόνο τον Δήμο Δίου-Ολύμπου, αλλά όλους τους Δήμους της χώρας. Ποιο άλλο στοιχείο αποδεικνύει την ύπαρξη ατζέντας και την προσήλωση σ’ αυτήν; Μα… η απαξίωση άλλων σημαντικότερων θεμάτων και η υπέρμετρη ενασχόληση με τα υποδεέστερα. Θλιβερό παράδειγμα η απουσία του Δήμου μας από την συζήτηση για την κατάρτιση του νέου “περιβαλλοντικού” νόμου, ενώ είμαστε το σημαντικότερο κομμάτι του παγκοσμίως γνωστού Ολύμπου κτλ κτλ. Και λέω θλιβερό, γιατί την ώρα που το Περιβάλλον και η προστασία του ήταν το κύριο θέμα της πολιτικής μας ζωής για πολλές μέρες, η δημαρχία μας απείχε πλήρως από την συζήτηση και την ίδια στιγμή δημοσίευε πανηγυρικά την χρηματοδότησή μας με μισό εκατομμύριο για οδοποιία και ένα θλιβερό κολάζ του δημάρχου μας, αγκαλιά με τον αρμόδιο υπουργό… Ούτε στην συζήτηση του νομοσχεδίου, ούτε μετά την κύρωσή του βρήκαμε κάτι να πούμε για όσα αφορούν τον Όλυμπο, σε αντίθεση με τον Δήμο Κατερίνης που έκανε την παρέμβαση που τον ενδιέφερε…

Και φτάνουμε στο μέγα ερώτημα της περιόδου, αν πράγματι η διοίκηση βολεύτηκε με την καραντίνα και αν η αντιπολίτευση διόγκωσε τα όποια προβλήματα, αποσκοπώντας στον λαϊκισμό και τα εύκολα -αντιπολιτευτικά- κέρδη. Το δεύτερο είναι εξαιρετικά δύσκολο να καταγραφεί, το πρώτο είναι απτό και δεδομένο γιατί καταλήγει σε αποφάσεις. Αποφάσεις που πάρθηκαν κάτω από ειδικές συνθήκες -καραντίνα-, με την αυστηρή εφαρμογή Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου και οδηγιών που δυστυχώς ήταν απλώς άλλοθι. Κι αυτό γιατί ενώ συνεχίζουμε να ζούμε σε καθεστώς τηλεδιάσκεψης, ηλεκτρονικά και δημόσια στοιχεία αποδεικνύουν ότι η διοίκηση τίμησε την καραντίνα πλήρως σε ότι αφορά το Δημοτικό Συμβούλιο και σε κάθε άλλη ενέργειά της, τηρούσε τα μέτρα προστασίας μόνο μετά από τον εντοπισμό των λαθών της (πχ χρήσης μάσκας και αποφυγή συνωστισμού μόνο μετά το σχετικό “κράξιμο”). Πολύ περισσότερο, ενώ είμαστε ακόμα σε καθεστώς τηλεδιάσκεψης, πρόσφατα ο δήμαρχος συγκάλεσε ευρεία -αλλά κλειστή- σύσκεψη στο παλιό δημαρχείο της Κονταριώτισσας, τηρώντας -πιθανώς- τα μέτρα προστασίας που ακόμα ισχύουν και είναι ακόμη πιο ζωτικό να τηρούμε. Σύμφωνα με πληροφορίες, στη σύσκεψη μετείχαν τουλάχιστον 30 άτομα, αλλά οι μερικοί παραπάνω τοπικοί λειτουργοί του Τύπου και του “Τύπου” αποτέλεσαν κίνδυνο και δεν κλήθηκαν. Μόνο φήμες υπάρχουν και για την ημερήσια διάταξη της σύσκεψης.

Σε άλλες δραστηριότητες της διοίκησης ο Τύπος περισσεύει και η δημοσίευση γίνεται με ίδια μέσα και φωτογραφική αποτύπωση, για να αποδεικνύεται ότι πράγματι τα μέτρα της πανδημίας, απ’ τη μία χαλάρωσαν, αλλά ταυτόχρονα έγιναν αυστηρότερα και η διοίκηση τα τηρεί πλήρως και με την ίδια προσήλωση που επιδεικνύει στην τηλεδιάσκεψη.

Ο αναπληρωτής -δήμαρχός μας- μάλιστα αποτύπωσε και την πολύωρη προετοιμασία της …εκδήλωσης που μέτρα προστασίας δεν περιείχε…

 

Έτσι, πορευόμαστε προς την επόμενη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου μας με τον αρμόδιο υπουργό να ενδιαφέρεται για την τόνωση της εστίασης, αλλά με την τηλεδιάσκεψη να διατηρείται. Και να πολλαπλασιάζονται τα θέματα για τα οποία η διοίκηση θα πρέπει να ενημερώσει στην πρώτη ζωντανή συνεδρίαση του σώματος. Ακόμη και τα αποτελέσματα της τηλε-ψηφοφορίας να ανακοινωθούν, η συνεδρίαση θα διαρκέσει, με τα προ ημερησίας και τα υπόλοιπα, μεταξύ 15 και 24 ωρών. Ενώ ήδη 50 κι 100 επιβάτες μπορούν να πετούν με αεροπλάνο, σε χώρο 25τμ, 28 αυτοδιοικητικοί δεν έχουν άλλη διέξοδο από την τηλεδιάσκεψη και τα δύο μέτρα πολεμούν εξίσου την πανδημία.

Τα συμπεράσματα σε ότι αφορά την πανδημική περίοδο και τα πανδημικά αποτελέσματα της διοίκησής μας μπορούν -δυστυχώς- να συνοψιστούν σ’ αυτό που διαφαίνεται ήδη ως βέβαιος απολογισμός της πρώτης χρονιάς δημαρχίας Γερολιόλιου: λόγια πολλά, υψηλές προσδοκίες πολλές, εξαγγελίες πλήθος, αλλά εξίσου πολλά έργα που αναιρούν όλα τα προηγούμενα και μια απώλεια σοβαρότητας απρόσμενη για όσους ποντάραμε σ’ αυτήν ως ελάχιστο αντίδωρο. Δυστυχώς.

Για να μην κοροϊδεύουμε τους εαυτούς μας κι επειδή η κυβέρνηση μπορεί να ξεχάσει την Αυτοδιοίκηση ως τον Σεπτέμβριο, το ζητούμενο είναι η προστασία και η μη εξάπλωση της πανδημίας και η σωστή λειτουργία του Δημοτικού Συμβουλίου. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί και χωρίς την τηλεδιάσκεψη και ενώ ο νόμος συνεχίζει να επιβάλλει τηλεδιάσκεψη. Ποιος θα επιβάλλει τον νόμο και τις όποιες κυρώσεις και σε ποιους, αφού μιλάμε για ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ και με δεδομένα τα ατιμώρητα πανηγύρια στην Ομόνοια για το νέο-παλιό σιντριβάνι; Είναι πέρα από βέβαιο ότι η τηλεδιάσκεψη είναι μόνο άλλοθι κι όσοι επιθυμούν να είναι υπεύθυνοι και δημοκράτες, έχουν μοναδικό ραντεβού στην επόμενη συνεδρίαση. Το είπε πρώτος ο Στέργιος Φαρμάκης, πριν από την όποια αντιπολιτευόμενη αντιπολίτευση. Ο Καλαϊτζής μπορεί να πάει να κοιτάει τις σούβλες να γυρίζουν…

Για τους ευκολόπιστους σε άλλα και σε κάποια άλλα άπιστους Θωμάδες:

δείτε την πρωτότυπη φωτογραφία που χρησιμοποιήθηκε στο κολάζ κι επειδή πρέπει να συνηθίζετε και στην Δημοκρατία και στα ήθη μιας συγκυβέρνησης, η ΕτΟ σας κάνει δώρο και μια εικαστική εκδοχή ενός πιο πετυχημένου ή -έστω- πιο εντυπωσιακού κολάζ…

 

update παράρτημα

Όπως προέκυψε μετά την δημοσίευση του κειμένου:

  • στην σύσκεψη στο παλιό δημαρχείο της Κονταριώτισσας ΔΕΝ “μετείχαν τουλάχιστον 30 άτομα”, αλλά μόνο 15 στο σύνολο και τηρήθηκαν τα ισχύοντα μέτρα προστασίας με την τήρηση αποστάσεων
  • δεν συζητήθηκε/παρουσιάστηκε το ΣΔΙΤ στην άρδευση, αλλά θέματα που αφορούν την άρδευση, με την συμμετοχή πέντε προέδρων των τοπικών κοινοτήτων του Δίου
  • η φωτογραφία την οποία η ΕτΟ εντόπισε ως βάση του κολάζ με τον υπουργό Κ. Καραμανλή -εκ Σερρών- δεν ήταν η βάση του κολάζ που πράγματι έγινε στο σχετικό δελτίο Τύπου. Έτσι, αποσύρεται, αλλά παραμένει ένα μικρό τμήμα της εικαστικής πρότασης της ΕτΟ, το οποίο πολλοί αγάπησαν ήδη.

Επίσης η αναφορά σε 28 αυτοδιοικητικούς που συνεδριάζουν ως Δημοτικό Συμβούλιο είναι λάθος υπολογισμός, αφού καλούνται και η γγ του Δήμου, η γραμματέας του σώματος, οι πρόεδροι των τοπικών κοινοτήτων και ο συνεργάτης-διαχειριστής της ζωντανής live steaming μετάδοσης. Θεωρητικά, το σύνολο είναι 40 περίπου άτομα, αφού οι τοπικοί πρόεδροι σπάνια παρίστανται.